Hela denna artikel är en annons

SPONSRAD ARTIKEL

OnePlus 5 skakar om marknaden med den snabbast säljande mobiltelefonen hittills

OnePlus fick människor att flockas till deras pop up-affärer världen över, och OnePlus 5 blev snabbt en toppsäljande mobiltelefon bland tillverkarens återförsäljare i hela Europa.

Publicerad:

7 aug 2017 - 16:21

Uppdaterad:

8 aug 2017 - 11:35

OnePlus är kända för de enorma köer som bildas när företaget släpper nya mobiltelefoner. Det är inte ovanligt att konsumenter får vänta upp till tolv timmar vid pop-up-affären för att kunna lägga vantarna på OnePlus senaste flaggskeppsmobil. Lanseringen av deras senaste mobiltelefon OnePlus 5 blev deras största succé hittills. Fler än 3 000 personer köade för att lägga beslag på den nya telefonen, och i Köpenhamn var det flera svenskar som reste över gränsen för att lyckas bli först med den.

Redan när OnePlus började med pop-up-affärer 2015 - i samband med lanseringen av OnePlus 2 - kunde man tidigt se att det var viktigt för konsumenterna att de fick en chans att testa produkter de var intresserade av före köp. Att skapa ett förtroende för varumärket och produkten. Företaget inledde därför samarbeten med olika mobiloperatörer och detta visade sig bli en stor framgång. Det första samarbetet i Finland inleddes i maj 2016 tillsammans med Elisa, och OnePlus 3T toppade då försäljningslistorna i hela sex månader. Framgången fortsatte med OnePlus 5 som i juni låg etta på listorna för sjunde månaden i rad.

“OnePlus har alltid varit exceptionellt duktiga på att ta hänsyn till konsumenternas önskemål och behov. Vi tror att OnePlus 5 kommer att bli en omedelbar framgång på den finska marknaden, säger Jan Virkki, affärschef på Elisa Private Customer Service”

Efter att ha lyckats så väl i Finland valde OnePlus att gå vidare med partnersamarbeten och valde att arbeta exklusivt med O2 i Storbritannien. Så här säger Magnus McDonald, produktchef på O2:

“Som den enda operatören i Storbritannien som säljer OnePlus mobiltelefoner är vi stolta över att få fortsätta vårt samarbete med OnePlus och ge fler konsumenter chansen att bli ägare av en OnePlus 5. Efterfrågan på mobiltelefoner från OnePlus har överträffat alla våra förväntningar, och vi ser fram emot att skörda fortsatta sådana tillsammans med OnePlus.”

OnePlus kunde i mars även glatt meddela att de inlett samarbete med operatören 3 i Danmark. Det blev deras tredje partnerskap som kommer att bidra till att stilla efterfrågan i norden. OnePlus 5 klättrade snabbt upp till en andraplats på 3:s försäljningslistor i juni efter ett storslaget pop-up-event och fyra dagars öppen försäljning.

“OnePlus 5 är en fantastisk telefon som vi hade höga mycket förväntningar på. Trots detta lyckades den överträffa dessa. Man blir lite imponerad när den lyckas sälja så bra på så få dagar. Jag kan inte dra mig till minnes en enda mobiltelefon som tagit andraplatsen på bara fyra dagar”, säger David Elsass, konsumentchef, 3 Danmark.

Hur påverkar OnePlus mobilmarknaden i Sverige?

1. Utmärkt produkt

Skaparna av OnePlus - Peta Lau och Carl Pei - startade med två enkla men högtflygande mål: Att skapa en bättre mobiltelefon och en bättre mobilindustri.

De tog sina första kliv in på smartphonemarknaden 2013 och sålde då fler än 1,5 miljoner enheter av deras första mobiltelefon. Det må vara imponerande siffror för ett helt nytt företag, men det är inte bara bra försäljningssiffror och ett gott betyg från teknikbranschen som ligger bakom den snabba framgången. Framför allt är det företagets unika framtidsvision och dess målsättning att skapa ett starkt community med nöjda konsumenter som ligger till grund för succén.

För den som av någon anledning råkat missa de senaste dagarnas snackis OnePlus 5 så kan vi berätta att den kommer med en rad intressanta funktioner som får den att stå ut från massan.

Först och främst har man lagt ett stort fokus på kamerateknologin. Mobiltelefonens duo-kameror gör att du kan ta imponerande motivbilder med suddig bakgrund precis som du kan göra med en traditionell DSLR-kamera. Utöver detta har den även smart bildförbättring och en bredare brännare vilket gör den utmärkt för fotografering under sämre ljusförhållanden.

Precis som du kan förvänta dig av OnePlus så är designen utsökt. Varumärket känner till vikten av god formgivning och bra materialval - det ska vara design som håller över tid och inte uppmärksamhetskrävande tillfälliga trender. Bakgrunden till designen är ett hollistiskt tänk, både i hur den ser ut, känns och hur den presterar.

När det kommer till specifikationen har denna smartphone upp till 8GB RAM och en Snapdragon 835-processor under skalet. Detta bäddar för en smidig användarupplevelse.

Sammantaget andas den senaste mobiltelefonen OnePlus-kvalitet rakt igenom. Den tar god teknologi till världen på ett sätt som sätter fokus på kvalitetsdesign och grym användarupplevelse. 

2. Passionerad community

Vid det här laget har OnePlus lanserat totalt sex telefoner: OnePlus One, OnePlus 2, OnePlus X, OnePlus 3, OnePlus 3T och nu i juni OnePlus 5. För att kunna ge alla fans bästa möjliga upplevelse vid lanseringen höll OnePlus ett stort keynote-event i realtid. Men alla har inte chans att deltaga på sådant, därför valde man även att komma till konsumenterna. 

Genom att sätta upp tillfälliga pop-up-affärer hos återförsäljare såsom 3Huset i Danmark och Modern Society i London fick man en chans att träffa konsumenterna och låta dem ställa frågor direkt till gänget bakom mobiltelefonen. På plats fanns även YouTubers såsom Marques Brownlee. Dessa pop-up-event hölls i både Europa, Asien och USA. Det fanns ett begränsat antal OnePlus 5 på plats som konsumenterna kunde lägga vantarna på och som väntat blev detta en omedelbar succé. Fans reste till och med från andra länder för att ta del av eventen. Många fick vänta i timmar i kö för att norpa en av de åtråvärda mobiltelefonerna.

Det är uppfriskande att se ett smartphoneföretag som lägger fokus på bra produkter, minimalism och konsumenternas frihet framför övergående designtrender och gimmickar. Men det är framför allt varumärkets förmåga att föra samman människor, och leda ett community med passionerade fans som vet lika mycket om företaget som dess anställda gör, som verkligen får OnePlus att stå ut i mängden.

Hela denna artikel är en annons

.

.

.