Enkel uppdatering

Apptest: Kingdom Rush Origins

Kingdom Rush är en fantastisk spelserie, men utvecklarna verkar ha slut på idéer.

Publicerad Uppdaterad

Kingdom Rush och Kingdom Rush Frontiers var båda klockrena Tower Defense-spel som satte ribban långt över de flesta andra. Origins följer samma mall, nästan exakt samma mall faktiskt, och nu börjar det kännas lite gammalt.

Du har en bana med en utstakad rutt där fienderna går. Utmärkta platser på banan kan förses med ett av fyra sorters torn för antingen försvar, magi, pilar eller katapulter. Samtliga torn kan uppgraderas, vissa banor har specialtorn eller andra skojiga element du kan utnyttja och utöver det har du även en hjälte med specialförmågor och möjligheten att kasta en typ av magi samt inkalla förstärkningstrupper. Exakt så har det sett ut i tre spel nu och det enda nya är egentligen att du har två besvärjelser att kasta, där den andra baseras på vilken hjälte du valt att ta med i striden. Alla torn är förvisso nya, precis som det varit i alla delar i serien, men den här gången känns de mest fantasilösa och tillsnurrade bara för att de behöver vara det. 

Samtidigt händer det väldigt mycket på nästan varje bana som är unikt för just den banan så att allt känns väldigt genomarbetat och stundtals gjort med riktigt träffande humor utan att humorn för den delen behöver vara ett grundelement.

Det är helt enkelt ett ruskigt bra och välgjort spel som är snyggast i serien med god marginal. Har du inte tagit del av serien tidigare kommer du att falla pladask för den även med den här tredje delen. Men om du spelat de två tidigare delarna känns det faktiskt som om mycket går på rutin numera.