Vi testar Augmented Reality i Ios 11

Apptips: AR Hide and Seek

Appelsins AR-kurragömma visar på möjligheter och begränsningar med Augmented Reality.

Publicerad:

26 sep 2017 - 08:18

Uppdaterad:

26 sep 2017 - 08:18

Det talades mycket om Augmented Reality, AR, vid lanseringen av Iphone 8 och Iphone X, men faktum är ju att ARKit är en funktion som kom med Ios 11 och stöds av Iphone 6s och senare. I väntan på att Ikeas app Place ska komma till Sverige provar vi Apples AR i form av kurragömma.

Den svenska barnspelutvecklaren Appelsin har snott ihop en kurragömmaapp för små barn baserad på ARKit. Du börjar med att gå runt i din omgivning, utomhus eller inomhus, och mobilens kamera registrerar då vad som är marken och målar upp en “spelyta”. Jag märker att jag kan registrera en rätt stor yta, men själva kurragömmaleken tar ändå bara plats på en yta stort som ett vardagsrum ungefär.

När kameran har registrerat tillräckligt mycket placeras ett antal virtuella stenar och träd ut, och man får gå runt bland dem för att hitta fem små djur som gömt sig. När du hittat dem är det bara att börja om.

Det hela är alltså inte särskilt avancerat som spel och lämpar sig väl bäst för barn i 3-årsåldern. Träden och stenarna är rätt enkelt formgivna, och håller sin relativa position bra när man går runt, det känns aldrig som om de “hoppar runt”. Däremot händer de visst att en sten blir svävande i luften i en slänt.

Det man verkligen skulle vilja är ju att vara ute i en riktig skog, och få djuren att gömma sig bakom riktiga träd. Men det skulle nog kräva betydligt mer av tekniken än vad den är redo för ännu.

Minuspoäng för att appen när man startar har tre knappar varav två leder till köp av andra spel (visserligen med ett mattetal som spärr).

.

.

 

.