Level utan mål

Apptips: Victories

Victories faller i samma fälla som liknande appar.

Publicerad Uppdaterad

Att tänka dig din att-göra-lista för dagen som episka uppdrag och att du är en riddare som ska döda draken snarare än vika tvätten kan vara motiverande om du är lagd åt det hållet. Brukar du nörda ner dig i klassiska rollspel borde det heller inte vara speciellt främmande med erfarenhetspoäng och att levla din figur.

Just de bitarna vill Victories spela på. Den sparsamt designade appen slänger sig gärna med termer du vanligen hittar i episk fantasy. Allteftersom du klarar av dina uppgifter, som gärna får döpas till “the great battle of …” istället för “diska” får du erfarenhetspoäng och kan levla upp din karaktär som du valt i början av spelet.

Nackdelen här är att listorna är rätt förvirrade med vad som är rubrik, underrubrik och ny rubrik. Samtidigt kan du inte väga uppgifterna, så du får lika mycket erfarenhetspoäng för att rensa avloppet som för att lägga in disk i diskmaskinen.

Den största nackdelen är det som alla sådana här appar råkar ut för. Visst, du får erfarenhet, levlar och bygger på din figur. Men det leder ingenstans. När du gör samma sak i ett rollspel innebär det ju att du blir stark nog för att faktiskt ge draken på nöten, här är det bara en siffra på ditt karaktärsblad.

Det i kombination med att sådana synkroniserings- och delningsfunktioner som mer kompetenta att-göra-listor har saknas här gör att vi snabbt tröttnar på konceptet.