• Mobilen är vår tids viktigaste ägodel. Enligt studien ”Svenskarna och internet 2016” spenderar den genomsnittliga svensken nio timmar i veckan med att surfa med mobilen. Trenden är tydlig, vi använder mobilen oftare och dess betydelse ökar.

Restaurangmat för halva priset

Test: Köp mat som annars skulle slängas

Restauranger har nya möjligheter att undvika matsvinn och få måltider som annars skulle kastas sålda.

Publicerad:

7 feb 2017 - 13:45

Uppdaterad:

7 feb 2017 - 13:45

Idén är det absolut inget fel på. Appen Resq låter dig handla överbliven mat från restauranger. Efter lunchen så kan till exempel restaurangen med överblivna rätter efter lunchrusningen lägga upp dessa i appen och kunna sälja maten för halva priset istället för att slänga den. Du får mat du kan hämta upp och äta till middag och restaurangen får lite betalt för mat som dom annars riskerar att tvingas slänga utan att få betalt alls. Det låter helt enkelt som en bra lösning för alla inblandade.

Sämre i praktiken
I Sverige har appen Resq varit aktiva sedan i oktober/november förra året och innan dess hade man verksamhet i Finland där appen och bolaget har sitt ursprung. Det är dock först den senaste tiden som man lanserat på bredare front i Sverige och samtidigt utökat antalet medverkande restauranger. Våra två tester av att handla mat i appen i praktiken visar på två väldigt olika upplevelser. Det första köpet sker på en kebabrestaurang. Redan innan jag testade undrade jag varför den ens är med i appen eftersom den kebab och pommes frites som jag beställer tillagas vid beställningen och därför inte utgör matsvinn på samma sätt som andra färdiglagade rätter. Pommes fritsen kunde ju till exempel fått ligga kvar i frysen istället för att tillagas. I appen ser jag vilka erbjudanden som finns och vid testtillfället var helt enkelt kebabrestaurangen den som var klart närmast.

Hämtar maten
Appen bygger helt på att du tar med dig maten från restaurangen, inte äter den på plats i restaurangen. När man bokar och betalar maten i appen så ser man vilken tid då maten senast måste hämtas upp. När jag anländer till kebabrestaurangen för att hämta min beställning är tanken att jag ska säga mitt namn och vad jag beställt, men ingen i personalen vet vad jag pratar om. Priset, upptäcker jag när jag kommer till restaurangen, är inte särskilt mycket billigare än det ordinarie priset, även om jag inte hittar just den kombination jag beställt på menytavlan. Personalen meddelar istället att jag inte kan få de pommes frites jag beställt till kebaben eftersom de är dyrare än de totalt 45 kronor jag debiterats i appen. När jag protesterar går dock personalen med på att de kan bjuda mig på några pommes frites.

En stund efter att jag lämnat restaurangen och ätit upp maten ser jag att samma restaurang lagt upp nya måltider, den här gången med högre priser.

Nytt mer framgångsrikt försök
Efter att ha påtalat bristerna för apputvecklaren återbetalas mitt första köp och jag tar tillfället att besöka en annan av de restauranger som medverkar för ett nytt test. Den här gången handlar det om färdiglagade matlådor i en saluhall, ett köpställe som känns betydligt bättre anpassat för appens syfte. För 50 kronor får jag en färdiglagad matlåda och den här gången går uthämtningen problemfritt. Jag berättar att jag beställt i appen, vad jag heter och vad jag beställt och personalen plockar fram min maträtt ur ett kylskåp. Efter att ha frågat en kollega är de också införstådda med att betalningen redan skett och mitt kvitto får jag via e-post. Jag kan också se mina tidigare och aktuella beställningar i appen.

Utbudet av maträtter som kan räddas är i Stockholm där vi testat relativt varierande. En morgon möts jag i appen av 175 räksmörgåsar från en cateringfirma i ett industriområde utanför stan men oftast är det maträtter från lunchrestauranger som bjuds ut. En restaurang på Kungsholmen är särskilt flitig att lägga ut sin överblivna mat men även de uteblir sedan flera dagar i rad. Det är alltså ingen idé att räkna med att favoritrestaurangen kommer få mat över. Priset för en rätt är vanligtvis mellan 40 och 60 kronor när vi tittar i appen. Det är dock lite svårt att veta vad det är man betalar för. En jämförelse med ordinarie pris skulle ge en tydligare bild av vad man köper, men en bild på till exempel räkmackan skulle också bidra. En nackdel med det skulle dock vara att restaurangpersonalen får betydligt mer jobb med att lägga upp den överblivna maten.

Förutom i Stockholm finns enligt Resq Club anslutna restauranger i Trelleborg, Helsingborg, Malmö, Lund och Göteborg, men när vi tittar är det bara i Stockholm som det finns aktiva erbjudanden och det är bara där vi testat appen.

Upphovsmännen till appen har berättat att de framförallt vill inkludera restauranger med ett syfte att minska matsvinn och att det alltså inte ska vara rena erbjudanden bara. För att appen ska fungera bättre krävs förutom fler medverkande restauranger och användare även en utökad utbildningsinsats så att alla inblandade förstår vad appen är till för och kan erbjuda. För idén i sig är det inget fel på.

.

.

 

.