I 400 Axfoodbutiker inom kort

Bart till alla Visa- och Mastercard-kunder

Nu kan alla svenska bankkunder med ett Visa- eller Mastercardkort registrera sig för att använda Bart, Swedbanks och Sparbankernas lösning för mobilbetalning i butik. Mobil har testat tjänsten, som snart rullas ut till 400 butiker runt om i Sverige.

Publicerad Uppdaterad

Efter en pilotverksamhet i tre Hemköpbutiker i Stockholmsområdet, som pågått sedan i maj 2012, ska nu Swedbanks app för mobilbetalning rullas ut i övriga Axfoodbutiker. Enligt information på Barts registreringssida erbjuds lösningen inom kort i 400 Axfoodbutiker runt om i landet. Swedbank skickade förra veckan en anmälningslänk till dem som via bankens hemsida tidigare anmält sitt intresse för Bart (Notera att vi fick anmälningslänken i fredags men att den inte fanns kvar på Internetbankens digitala dokumentlista idag). Webbsidan bart.se, där även andra bankers kunder kan registrera sig, är också uppe.

Liksom SEQR, den andra lösning som erbjuds idag i Axfoodbutikerna, använder sig Bart av QR-koder. Det finn tre stora skillnader mellan Bart och SEQR. För det första fungerar Bart precis som ett bankkort, vilket innebär att alla transaktioner visas på den vanliga bank- eller kreditkortsfakturan. För det andra kan transaktionerna genomföras utan mobiltäckning.

För det tredje är köpprocessen omvänd: med SEQR skannar man en QR-kod vid kassan och sedan bekräftar man beloppet med PIN-koden medan med Bart knappar man in inköpsbeloppet för att erhålla en QR-kod som man sedan skannar i en dedikerad terminal. 

Det går att använda Bart i flera telefoner, med ett och samma kort eller med olika kort. I en och samma telefon kan man däremot bara använda ett kort i taget.

Så här kommer du igång med Bart

Bart fungerar endast med smartphones, idag Android 2.2 eller iOS från version 4.0 eller senare.

För att registrera ett kort och börja använda Bart krävs det att du först ansluter ditt Visa- eller Mastercard-kort till Verified by Visa eller Mastercard SecureCode, vilket ger ytterligare ett säkerhetslager till kortet. Då krävs att du loggar in på din Internetbank med säkerhetsdosan, eller BankID.

Är du kund hos Swedbank och har anmält ditt intresse för Bart sedan tidigare så har banken skickat en anmälningslänk till dig via Internetbanken. Initieringen kan även ske via swedbank.se/bart om du saknar anmälningslänk. Loggar du in på din bank i mobilen via Mobilt BankID ser du anmälningslänken och kan aktivera Bart därifrån. Där räcker tyvärr inte Mobilt BankID, utan aktiveringen av Bart kräver bankdosan.

Är du kund hos en annan bank aktiverar du appen från webbsidan www.bart.se. Det kan du dock inte göra i mobilen utan du behöver en dator. Där skriver du in ditt mobiltelefonnummer och begär en bekräftelsekod, på samma sätt som på Swedbanks Internetbank. Efter några sekunder får du ett sms med koden, som du sedan knappar in på webbsidan. Därefter väljer du ett lösenord.

Tredje steget handlar om att registrera själva kortet genom att mata in kortuppgifterna och bekräfta med lösenordet.

Kvar är att ladda ner appen och aktivera Bart i mobilen. När du startar appen visas en initieringskod som du matar in i aktiveringssidan på Internetbanken, eller på Barts webbsida. Därefter får du upp en QR-kod som du skannar av med mobilen för att aktivera Bart. Skanningen av koden hade appen lite svårt med och det tog några sekunder innan det fungerade.

När det väl är klart får man en bekräftelse om att appen är aktiverad.

Det fanns en hel del steg att följa för att aktivera appen men instruktionerna var så pass pedagogiska att det ändå gick relativt fort. Men vi hade kanske föredragit möjligheten att aktivera Bart i Swedbanks internetbank direkt med Mobil BankID istället för med bankdosan. Detsamma gäller initieringen av Bart via Bart.se, som krävde en dator.

Har man bankdosan och mobilen med sig vill man också kunna aktivera tjänsten direkt i mobilen. Då den slutgiltiga aktiveringen kräver att man skannar den QR-kod som visas på registreringssidan blir det svårt att genomföra hela processen i mobilen.

Dessutom är telefonnumret kopplat till en enhet, vilket innebär att du måsta initiera tjänsten på nytt när du byter telefon. Detsamma gäller om du vill registrera ett nytt kort till telefonen och numret. Det finns dock en initieringsknapp i appen som underlättar detta. Där krävs återigen en dator då man behöver skanna en QR-kod för att slutföra aktiveringen.

Det går dessvärre inte att koppla flera kort till ett och samma telefonnummer. Men det går bra att koppla ett och samma kort till flera telefoner.

Så här handlar du i butik med Bart

Vi testade Bart på Hemköp i Sundbyberg. Så här gick det till. Först öppnar man appen och slår in PIN-koden. Sedan matar man in det exakta beloppet för ditt köp. Beloppet visades inte på någon skärm, utan kassapersonalen fick ange det. När detta är gjort genereras en QR-kod. Då lägger man telefonen under en liten kamera i en dedikerad terminal som läser av koden.

Man får då ett vanligt kassakvitto samt en bekräftelse i telefonen.

Som vi skrev i vårt stora test av mobila betalningslösningar skippar vi gärna den manuella inmatningen av beloppet, särskilt då det inte visas på ett tydligt sätt vid kassan. Att lämna telefonen ifrån sig, även i några sekunder, är också något som man kanske helst vill undvika. Hela förloppet gick annars snabbt och smidigt till.

Namn: Bart

För: Android 2.2 eller iOS från version 4.0 eller senare

Testat på: HTC One X+, Iphone 4S

Funktioner: Betala i butik, bekräftelse av köp i butik.

Pris: Gratis

Betyg: 6/10