Satsar på subkulturer

Svenska Nuday Games tar in nytt kapital

Skaparen av hårdrocksinriktade frågesportsspelet Rock Science satsar på subkulturer och gamifiering.

Publicerad Uppdaterad

Almi Invest och Northzone Ventures investerar 14,5 miljoner kronor i svenska Nuday Games, företaget bakom hårdrocksinriktade frågesportsspelet Rock Science. Det är Nuday Games vision om subkulturer, spelutveckling, samt gamifiering (att använda spelmekanismer i bredare sammanhang än själva spelandet) som Almi och Northzone tror på, säger Jorge Bravo, vd för Nuday Games, till Mobil Business.

– Vi har skapat förtroende för vår vision och ska fortsätta undersöka möjligheterna med gamifiering av subkulturer. Vårt sätt att bygga spel är annorlunda; vi använder oss av subkulturens egna koder och språk för att bygga spel som skapar stor engagemang hos användaren. Vi jobbar med spel, kommunikation och innehåll, säger Jorge Bravo till Mobil Business.

Nuday Games grundades för tre år sedan, har idag 13 anställda och planerar att rekrytera fler medarbetare i år. Under de första två åren fokuserade företaget på brädspelet Rock Science som sedan december finns som beta i Apple App Store. Hittills har 4 000 laddat ner spelet, som vänder sig till spelintresserade rockfans. I maj ska spelet lanseras globalt till iOS och Android. Nuday Games har också samarbeten med ett trettiotal rockband, artister och varumärken, bland dessa Motorhead, Dregen, Korn, Zoundindustries och Marshall Headphones.

– Musikbranschen fortsätter att omvandlas genom ny teknik. Nuday Games har en spännande vision om att bli ett underhållningsföretag som hjälper musikbranschen skapa nya digitala intäkter. Visionen kombinerat med ett team som visat på starkt driv och entreprenörskap känns väldigt spännande att investera i, säger Johan Crona, Investment manager på Almi Invest, i ett pressmeddelande.