Blackberrys Kvartalsrapport Q3 2011

Dystra siffror från RIM

Blackberry-tillverkaren Research in Motions kvartalsrapport var den 26:e raka vinsten efter skatt. Bolagets aktiekurs föll dock handlöst med 20 procent i efterhandeln i New York eftersom rapporten ansågs dyster med bland annat vikande försäljning och resultat.

Publicerad Uppdaterad

Det Kanada-baserade bolaget Research in Motion (”RIM”) levererade 10,6 miljoner Blackberry-smartphones och 200 000 Playbook-surfplattor under juni, juli och augusti. För mobiltelefonerna innebär detta en minskning med cirka 20 procent jämfört föregående kvartal (mars–maj 2011). Jämfört med samma kvartal förra året är minskningen drygt 12 procent. Samtidigt växer den så kallade smartphonemarknaden i stadig takt i volym vilket innebär att Blackberry tappar viktiga marknadsandelar till konkurrenter.

För surfplattan Playbook är utvecklingen betydligt mer anmärkningsvärd. Under föregående kvartalet började den levereras och tillverkaren uppgav en volym om cirka 500 000 enheter till återförsäljare utan att uppge hur många som köptes av slutkunder. Under senaste kvartalet då produkten har lanserats på nya marknader har volymen till återförsäljare rasat till ungefär 200 000. Volymerna kan jämföras med den ohotade marknadsledaren Ipad från Apple som nosade på en kvartalsvolym senast om 10 miljoner enheter.

Enligt Mobil Business beräkningar är den ackumulerade Blackberry-volymen uppe i cirka 170 miljoner enheter sedan RIM började sälja smartphones. Bolaget uppger att antalet Blackberry-konton växte med cirka 40 procent på 12 månader till drygt 70 miljoner från cirka 50 miljoner. Bolagets appbutik App World som finns i 129 länder uppges ha en katalog innehållandes drygt 40 000 titlar samt cirka 4 miljoner dagliga nedladdningar från kunder.

På intäktssidan tappade bolaget nästan 10 procent jämfört med samma period förra året. Bidragande faktorer för detta var den minskade hårdvaruförsäljningen som historiskt varit den huvudsakliga intäktskällan. Tjänsteintäkterna noterade däremot ett nytt rekord och landade precis över 1 miljard dollar vilket kan jämföras med knappt 0,8 miljarder dollar samma period förra året. Nettovinsten mer än halverades vilket innebär att den totala lönsamheten för bolaget är den sämsta på lång tid.

Jim Balsillie från VD-duon förklarade den sämre volymen för bolagets smartphones att efterfrågan för de äldre modellerna var lägre än förväntat vilket innebar en total volym som som låg strax under förväntningarna. För de senaste Blackberry-modellerna menar Balsillie att bolaget ser en stark försäljning och ett starkt intresse från kunderna. Prognosen för det innevarande kvartalet är 13,5–14,5 miljoner smartphones vilket är i nivå med samma period förra året men en god ökning från senaste kvartalet. Någon prognos för surfplattan Playbook lämnades inte, men bolaget kommer att släppa en större mjukvaruuppdatering där förhoppningen är öka försäljningen.

Under hösten är det tänkt att RIM skall lansera sin egen musikbutik Blackberry Music. Butiken kommer att erbjuda drygt 10 miljoner låtar från de större skivbolagen Universal, Sony, Warner och EMI vid lanseringen.

Kvartalsrapporten som presenterades efter New York-börsernas stängning fick aktiemarknaden att handla ner aktiekursen med cirka 20 procent i efterhandeln.

RIMs kvartalsrapport för juni–augusti 2011

(Siffror för juni–augusti 2010 anges inom parentes)

Omsättning: 4,17 miljarder dollar (4,61)

Hårdvara: ca 3,0 miljarder dollar (ca 3,7)

Tjänster: ca 1,0 miljarder dollar (ca 0,8)

Övrigt: ca 0,12 miljarder dollar (ca 0,18)

Nettovinst: 329 miljoner dollar (797)

Nettomarginal: 7,89% (17,2%)

Smartphones: 10,6 miljoner enheter (12,1)

Surfplattor: ca 200 000 enheter (ny produkt)