Annons

Populärt med köp inuti app

Exklusiva siffror om Ios-appar i Sverige

Svenskarna laddade ner över 15,3 miljoner appar i Apples App Store under april månad.

Publicerad Uppdaterad

Svenskarnas favoritappar både liknar och skiljer sig från resten av världens och några intressanta mönster går att urskilja, visar siffror från Priori Data som Mobil Business exklusivt tagit del av. Värt att notera är att 57 procent av nedladdade appar under april erbjuder köp inuti app, medan gratisappar står för 34 procent av nedladdningarna. Tillsammans står dessutom de fem största kategorierna – som innefattar tre spelkategorier, sociala nätverk och foto – för närmare 36 procent av alla nedladdningar med över 5,5 miljoner nedladdningar.

Gratisappar: Messenger ökade med 330 procent
När det kommer till gratisappar skiljer sig svenskarna mest från resten av världen. Geometry Dash Lite, spelet som Mobil recenserat som »lika delar frustrerande och beroendeframkallande« toppar listan med de tre populäraste gratisapparna i Sverige. Globalt ligger spelet på plats 41.

I början av april flyttade Facebook, i ett försök att öka användandet av den egna meddelandeappen, sin chattfunktion från den vanliga Facebook-appen till Facebook Messenger. Draget återspeglas tydligt i de svenska siffrorna: Facebook Messenger växte med 330 procent och blev månadens näst mest nedladdade app. Lika tydligt syns Facebooks meddelandeapps svaga ställning globalt: Messenger hamnar på plats 42 i april. 

Om de nya funktionerna i Facebook Messenger, bland annat att kunna skicka foton och videomeddelanden, räcker till för att nedladdningstakten håller i sig återstår att se. I och med att Facebook-appen är störst bland sociala nätverks- och meddelandetjänster i Sverige finns en del användare att konvertera till Messenger. Men konkurrensen är hård bland meddelandeappar och i Sverige ligger Messenger efter Whatsapp, Viber, och Kik vad gäller nedladdningar. 

Spotifys ställning i Sverige är stark och appen knep i april tredjeplatsen i Sverige. Bakom placeringen döljer sig dock en minskning i antalet nedladdningar med 1,37 procent, trots den upphottade design och de nya funktioner som släpptes i april. 

Topp 3 nya gratisapparna i april

1. Family Guy, the quest of stuff
2. Gåtjakten
3. Flappy Hero Go

Källa: Priori Data

Betalappar: Svenskarna redo betala för spel
Sett till betalappar är svenskarnas preferenser betydligt mer lika resten av världens. Geometry Dash i sin betalversion kvalar in på förstaplaceringen i Sverige och får en tredjeplacering globalt. Gratisversionen av spelet, som också placerar sig på första plats i Sverige men på 41:a plats globalt, indikerar dock att svenskar är mer benägna att initialt avstå från premiumfunktioner för att slippa betala. Kritiken mot betalning inuti appar, i vilken användaren får gratis tillgång till delar av ett spel för att sedan lockas att köpa till ytterligare finesser, har i det fallet inte lika starkt fotfäste i Sverige.

På andraplatsen finns ännu en spelapp, kluriga och väldesignade Monument Valley, och på tredjeplatsen hittar vi Minecraft Pocket Edition, även det ett spel.

Majongs betallösning för Minecraft, att lansera en billig betaversion av ett spel som sedan följts upp med uppdateringar var 2011 revolutionerande. Det har också varit lönsamt: till april 2014 har appen Minecraft – Pocket Edition sålts i över 21 miljoner exemplar, vilket gör appen till den tredje mest nedladdade betalappen i Sverige och den mest nedladdade betalappen i världen. 

Topp 3 nya betalapparna i april

1. Leo’s Fortune
2. The Amazing Spiderman 2
3. Rollercoaster Tycoon 4 Mobile

Källa: Priori Data

Topp 3 nya gratisapparna i april

1. Family Guy, the quest of stuff
2. Gåtjakten
3. Flappy Hero Go

Topp 3 nya betalapparna i april

1. Leo’s Fortune
2. The Amazing Spiderman 2
3. Rollercoaster Tycoon 4 Mobile

Källa: Priori Data