Annons

Linkedins brist på "in"

Jobbjakt värd miljarder – men hur länge?

Foto: Terru Chay/Flickr (CC)

Linkedins Q2-rapport krossade alla förväntningar, men kan de nya tjänsterna hålla tillväxttakten uppe?

Publicerad Uppdaterad

I går rapporterade Mobil Business om Linkedins upphottade mobilapp och såg fram emot att ta del av bolagets kvartalsrapport. Vi konstaterade att de uppfräshade användarprofilerna ännu inte hunnit påverka det finansiella resultatet och konstaterar, efter rapportpresentationen att det inte behövdes.

Linkedin krossade Wall Streets förväntningar med råge.

Medan analytikerna hade förväntat sig en omsättning på 3,5 miljarder kronor (511 miljoner dollar), visade sig denna hamna på 3,7 miljarder kronor (534 miljoner dollar): en 47-procentig ökning jämfört med samma kvartal förra året. Runt 60 procent av omsättningen kom från Linkedin Talent Solution, ett verktyg för rekryterare att finna rätt kandidater, 20 procent kom från premiumabonnemang och -tjänster och resterande 20 procent från annonser. 

Mer mobilt och innehåll
Ändå satsar alltså Linkedin på de mobila användarprofilerna. Och lanserade i går Linkedin Sales Navigator som en utbruten från resten av Linkedin ny tjänst,som ska hjälpa säljare att hitta och bygga relationer med potentiella kunder. Förra hösten kom Linkedins rekryteringstjänst som egen app och Linkedin Puls, den nyhetsapp som Linkedin lanserade i förra våren vilken erbjuder användarna skräddarsydda nyheter om sin bransch och från branschpersonligheter. Från och med februari i år har dessutom vem som helt chans att synas på Pulse, i och med att Linkedin då öppnade upp Linkedin Publishing Platform för alla, inte som tidigare endast utnämnda “influencers”. Användare kan alltså via längre poster delge sitt nätverktankar och reflektioner – och ges samtidigt chansen bygga på det med följare. 

Linkedins vd Jeff Weiners kommentar till kvartalsrapporten får förklara. Företaget “fortsatte det strategiska skiftet mot innehållsannonsering”. Det är de 20 procenten annonsomsättning som Linkedin vill se större. Det är i den höga vinstmarginalen för annonsering som man ser sin fortsatta tillväxt tryggad. 

Mer mobil och innehåll - och engagemang
Och det är där Linkedins satsningar kommer in. För strålande kvartalsresultat till trots har man ett problem: Av 300 miljoner registrerade användare är det bara två tredjedelar som använder Linkedin varje månad. Många ser sajten endast som ett verktyg för att söka jobb. Ska Linkedin sälja annonser måste användarna logga in oftare. Stanna längre. Interagera mera. Därav satsningen på mobila och personligt anpassade tjänster i kombination med innehåll i form av nyheter och bloggposter.  

Linkedin liknas ofta vid ett “professionellt Facebook”, men kallar sig inte själva ett socialt nätverk, utan ett professionellt nätverk. Men det är ett socialt – professionellt – nätverk man måste bli.