För Comviq Fastpris-kunder

Nu skippar Comviq uppsägningstiden

Kampen mellan mobiloperatörerna hårdnar. Nu blir Comviq först i Sverige med att ta bort uppsägningstiden på mobilabonnemang, vilket gäller deras Comviq Fastpris-abonnemang.– Att ta bort bindningstiden innebär en frihet för kunderna, säger Magnus Larsson, chef för Comviq.

Publicerad Uppdaterad

Svenska mobiloperatörer och deras uppsägningstid blev en het potatis under förra veckan. Då presenterade regeringen ett nytt lagförslag om att uppsägningstiden för vanliga konsumentabonnemang ska begränsas till en (1) månad.

På tisdagen gick Comviq ut med att man tar bort uppsägningstiden för alla kunder med Comviq Fastpris-abonnemang. 

– På Comviq har vi en bakgrund som kontantkortsoperatör. Att ta bort bindningstiden innebär en frihet för kunderna. Om du är ung vill du inte sitta där med bindningstid när du ska utomlands för att plugga, säger Magnus Larsson, chef för Comviq, till Mobil.se.

Utomlands har flera mobiloperatören flera mobiloperatörer satsat på abonnemang utan vare sig bindnings- eller uppsägningstid. Ett exempel är T-Mobile - USA:s fjärde största mobiloperatörer - som nyligen lanserade med ett nytt abonnemang helt utan avtal.

När det gäller Sverige är Comviq först bland de svenska operatörerna att erbjuda något liknande. Ändringen omfattar så väl befintliga som nya Fastpriskunder, 

Förra veckan såg vi ett nytt lagförslag om att begränsa bindningstiden hos operatörerna. Har du någon kommentar till det?

– Jag tycker att det är bra, eftersom som att det skulle gynna kunderna, säger Magnus Larsson.

Tror ni att fler aktörer kommer att följa på och ta bort bindningstiden?

– Det är en fråga som du får ställa till dem. I dagsläget har man gjort det alldeles för krångligt för konsumenterna, och jag tror att det är kunderna som styr om andra mobiloperatörer väljer att följa efter, säger Magnus Larsson.

EDIT: I en tidigare version av texten innehåll första citatet från Magnus Larsson ett fel.  Rätt ska vara "Att ta bort bindningstiden innebär en frihet för kunderna", inte "från" som vi felaktigt skrivit.