Annons

Surfpott för hela familjens prylar

Telias senaste drag: Familjeabonnemang

Telia lanserar idag en ny typ av abonnemang som låter familjemedlemmar koppla sina mobila enheter till ett abonnemang med en gemensam surfpott och obegränsat med sms, mms och röstsamtal. Ett liknande upplägg för företagsmarknaden tittar även Telia på. Mobil har talat med Ulrika Steg, chef för Mobility Services i Sverige på TeliaSonera.

Publicerad Uppdaterad

Familjeabonnemang av den typ som Telia lanserar idag har funnits på den nordamerikanska marknaden sedan andra halvåret 2012. Nu hakar Telia på trenden med ett abonnemang som låter flera kunder, i synnerhet familjemedlemmar, dela på ett abonnemang med en gemensam surfpott och fria sms, mms och röstsamtal, till en fast månadskostnad. 4G ingår i abonnemanget.

I grundabonnemanget Telia Mobil Dela, som prisplanen heter, ingår två gigabytes data och obegränsat med sms, mms och röstsamtal för 399 kronor i månaden. Det går att koppla upp till sju enheter i basabonnemanget, till en kostnad av 149 kronor per månad per smartphone och 29 kronor per surfplatta, dator eller router.

– Abonnemanget riktar sig i första hand till familjer. De ska kunna ansluta alla prylar i familjen, allt som har ett SIM-kort helt enkelt, och dela på en gemensam surfpott och ringa och sms:a helt fritt till alla nät, säger Ulrika Steg.

Telia vill också göra det enklare att öka eller minska den mängd data som ingår i surfpotten, permanent eller tillfälligt.

– Man kan koppla till eller bort enheter när man vill och öka eller minska dataförbrukningen när som helst.

Många abonnemang erbjuder idag möjligheten att öka eller minska den valda förbrukningen. Men i praktiken är ofta förändringen förenad med en viss bindningstid. I Telia Mobil Delas fall så ska förändringen i grundabonnemanget börja gälla direkt om man uppgraderar och vid kommande månadsskiftet om man nedgraderar, säger Ulrika Steg.

– Man kan koppla till eller koppla bort en enhet när som helst och öka eller minska dataförbrukningen när som helst. Dessutom kan man köpa till data med en klick om surfpotten skulle ta slut, säger hon.

I praktiken innebär det att en abonnent som vill uppgradera till en högre datamängd får den högre datamängden med en gång. Man betalar sedan ett snittpris på kostnaden av den lägre och den högre datamängden på nästa faktura. Vill kunden nedgradera så justeras datamängden och prissättningen nedåt vid månadsskiftet.

Parallellt så går det att beställa extra data om surfpotten förbrukats helt. Då får abonnenten tillgång till extra data med en gång, på samma sätt som det går att köpa extra data när man roamar. 

Ulrika Steg, Chef för Mobility Service Sweden, TeliaSonera

Så mycket kostar det för en familj

Det är givetvis svårt att jämföra Telia Mobil Dela med befintliga abonnemang med olika surfpottsnivåer, och inkluderade sms och röstsamtal. Därför tittar vi här istället på vad själva abonnemanget kostar för en familj med två vuxna och två barn, fyra telefoner, två surfplattor och en router.

Grundabonnemanget (en smartphone)

399 kronor för 2 GB data

599 kronor för 4GB data

699 kronor för 699 GB

799 kronor för 10 GB

Oavsett grundabonnemang så kostar en extra smartphone 149 kronor i månaden, en surfplatta, en router eller dator 29 kronor.

Månadskostnaden för denna familj hamnar då mellan 933 kronor och 1 333 kronor.

Utöver surfpotten ingår även obegränsat med röstsamtal, sms och mms till alla nät.

– Det är ett prisvärt erbjudande: ju fler enheter man ansluter, desto mer prisvärt blir det, säger Ulrika Steg. Den stora skillnaden jämfört med befintliga abonnemang är att man delar på surfpotten. Vi har märkt att många av våra kunder inte använder hela sin surfpott; i det fallet kan de låta andra i familjen utnyttja den, säger hon.

För att säkerställa att abonnemanget inte används för att bedriva kommersiell verksamhet, exempelvis att numret kopplas till en sms-robot som skickar ut kommersiella sms, så får Telia upp ett nätverksmeddelande om antalet sms, mms och röstsamtal överskrider 15 000 i månaden.

– Vi erbjuder helt fria samtal, sms och mms och kunden märker ingenting av det. Handlar det inte om någon kommersiell verksamhet så kan kunden fortsätta att ringa fritt även i det fallet, säger Ulrika Steg.

Företag får vänta

USA-baserade operatörer, som erbjudit den typen av abonnemang till privatkunder i närmare ett år, har nu tagit nästa steg och lanserat liknande erbjudanden till företagskunder. Det är också något som kan bli aktuellt hos Telia.

– Ja, vi tittar på den typen av lösningen för andra målgrupper. Jag får återkomma om och när det blir aktuellt med ett sådant abonnemang för företagskunder, säger Ulrika Steg.