Annons

Trend: Telco öppnar för samarbete

Även operatörer in på over-the-top

Webbaserade tjänster som Skype, Facebook, Whatsapp eller Viber – även kallat over-the-top-tjänster – som konkurrerar med operatörernas bastjänster är ingen ny företeelse i sig. Nytt för i år är dock att alltfler operatörerna kan tänka sig samarbeta med dem. Frågan är om inte Facebook och Google inte en gång till springer dem förbi med nya helhetslösningar för meddelande- och rösttjänster.

Publicerad Uppdaterad

Aldrig tidigare har så många operatörer uttalat sig, och så tydligt, för ett samarbete med dem som de först nonchalerat, sedan underskattat och till slut fruktat: over-the-top-aktörer, OTT.

– Konsumenterna vill inte bli tillsagda vilka tjänster de ska använda.

Uttalandet gjorde brittiska EE:s vd Olaf Swantee för några veckor sedan på Mobile World Congress. Han fick medhåll av Talmon Marco, vd för röst- och meddelandetjänsten Viber, som sa att det som driver konsumenternas adoption är innovation, inte driftskompatibilitet, en direkt känga mot RCS-e (Rich Communication Services), en standard som GSMA och en rad operatörer förgäves försökt etablera som en ersättning till sms.

Upptaget av RCS-e fortfarande svagt

Det som talar för RCS är att det körs på samma IP-multimediasystem som VOLTE (Voice over lte), som spås lanseras under 2013. Även VOLTE ska erbjuda nya intäktsmöjligheter åt operatörerna, bland annat på grund av den höga ljudkvaliteten för röstsamtal. Operatörer har dessutom investerat miljarder i IP-multimediasystem som de gärna vill få avkastning på, ett starkt incitament för VOLTE och RCS med andra ord.

Men hittills har bara nio operatörer globalt implementerat RCS, under varumärket Joyn, och entusiasmen i branschen är fortsatt låg. Analysfirman Strategy Analytics räknar dock med att meddelandetjänsten kan få upp till 300 miljoner användare globalt år 2017, då fler mobiltillverkare aviserat att de skulle integrera Joyn i sina smartphones. 

Telenor satsar på WebRTC

Men redan nu tittar många operatörer på andra lösningar, i synnerhet webbaserade tekniker som WebRTC.

– Vi jobbar med over-the-top-röstlösningar och nya meddelandetjänster just nu. Före sommaren lanserar vi röst och video via WebRTC, sa Rolv-Erik Spilling, chef för Digital Services inom Telenorkoncernen, när vi träffade honom i Barcelona. Vi har egna utvecklare, varav många kommer från Google, och vi samarbetar också med Telefónica kring tjänsterna. Vi har inte helt räknat bort RCS, vi håller utkik på det, sa han.

Även för sms är det webblösningar som Telenor jobbar mest med. Video-on-demand-plattformen Comoyo – som snart blir en multiskärm-strömningstjänst – har exempelvis testat en ny tjänst, sms+, där användaren kan skicka och ta emot meddelanden från sina olika kommunikationstjänster och även spara meddelanden. Även den tjänsten ska rullas ut i Sverige före sommaren.

Intressant i denna utveckling är även att Telenor inte nödvändigtvis vill använda telefonnumret som identifieringsverktyg. En anledning till detta är att många av Telenors kunder inom området finansiella tjänster i exempelvis Asien inte är kunder hos Telenor som operatör.

– Det kan bli ett telefonnummer men det kan också bli en mejladress. Google och Apple har gjort det och vi vill följa i deras fotspår, säger Rolv-Erik Spilling.

På bild: Rolv-Erik Spilling, Telenor

Just Google, Apple, och för den delen Facebook, har också ett stort intresse för marknaden för meddelandetjänster. Apple har kommit en bit på vägen med Imessage, som låter Apple-användarna skicka ip-baserade meddelanden sinsemellan, ett intäktsbortfall för operatörerna. Google ryktas nu vilja ta detta ett steg längre med lanseringen av Babel, en tjänst som integrerar Googles alla meddelandetjänster och ska fungera i såväl Android, som Ios och Chrome. 

Facebook Home, som lanseras i veckan, går i samma riktning. Appen, som blir ett nytt användargransnitt till Android, integrerar även den användarens olika meddelandeflöden: Facebook- och Instagramaviseringar, mail och sms. Såväl Google som Facebook tänks integrera röstsamtal framöver. Dessa initiativ, om de lyckas, innebär inte bara en risk för operatörerna, utan även ökad konkurrens för andra OTT-aktörer som sysslar med kommunikationstjänster.

Mer än ett API krävs för att locka utvecklare

Rolv-Erik Spilling ser också många möjligheter med nya Firefox OS, som tar webben till telefonen. Nästa steg är att ta det till teven, anser han.

Firefox OS approach går på sätt och vis stick i stäv med mobilbranschens organisation GSMA:s attityd till apputveckling. GSMA satsar på One API, ett initiativ som ska göra det enklare att utveckla tjänster som använder telekominfrastrukturen. Förhoppningen är att operatörerna kan bli relevanta i appvärlden.

Det som operatörer kan bidra med är användaridentifiering, fakturering via telefonräkningen samt tillgång till användare globalt, oavsett mobilnät. I dag är AT&T, Orange, Deutsche Telekom, Telefónica och Vodafone ombord.

One API är dock fortfarande i ett ”proof of concept”-stadie och det är för tidigt för att avgöra om initiativet kan lyckas bättre än det misslyckade Wholesale Application Community, WAC, som det ersätter. Något positivt är i alla fall att One API, i motsats till WAC, stöder existerande OS, istället för att försöka skapa ett nytt.

Frågan är hur utvecklare ställer sig till initiativet. Ett API räcker inte för att få utvecklare ombord, det krävs en bra utvecklarmiljö, stöd, verktyg, distributionsmöjligheter och inte minst snabbhet och engagemang. Vissa operatörer jobbar hårdare än andra med det, exempelvis Orange, Telefónica och Deutsche Telekom, som skapat särskilda organisationer som enbart jobbar med utveckling av appar, over-the-top-tjänster, digitala tjänster och investering i startup-företag.

Deutsche Telekom närmar sig utvecklarcommunityn

På bild: Frank Fischer, Deutsche Telekom, Developer Garden

Deutsche Telekom har exempelvis investerat i 80 startup-företag och lanserade i slutet av februari Appmonitor, en tjänst som ska hjälpa utvecklare att säkerställa appkvaliteten. Operatören samarbetade med ett israeliskt bolag och tog tjänsten till marknaden på bara fyra månader, säger Frank Fischer, Chief Evangelist och CTO b2b2x på Deutsche Telekom, till Mobil Business.

Frank jobbar med utvecklarsatsning Developer Garden och berättar att det är precis där, mitt i utvecklarcommunityn, de vill befinna sig. Han har rekryterat externa specialister från mjukvarusidan. Han kommer själv från Microsoft och med 10 månader hos Deutsche Telekom har han jobbat längst av alla i sitt team på App Garden.