Annons

Ny undersökning från Google

Svenska företag är dåliga på mobilanpassning

Anders Berglund, Googles Sverigechef.

Svenskarna blir allt mer mobila - men företagen hänger inte med.

Publicerad Uppdaterad

Svenskarna är bäst i Norden på att använda sig av mobila enheter, smartphones och surfplattor - men företagen hänger inte med. Det är slutsatsen av Googles och YouGov’s gemensamma undersökning om svenskarnas mobilvanor och hur företag är anpassade efter dessa.

Enligt Google och TNS använder 75 procent av alla svenskar över 16 år smartphones. Övergången till ett mobilt beteende har gått snabbt och användandet fortsätter öka, sedan förra året med 18 procent. Motsvarande siffror för läsplattor är 38 procent och en 39-procentig ökning. 

– Många använder mobiltjänster - men många företag har inte ens en mobilanpassad webbsida, säger Anders Berglund, Sverigechef på Google.

Dyrt utomlands 
I en undersökning som YouGov genomfört tillsammans med Google svarar 70 procent att de använder sig av sin smarta mobil till fler saker än för ett år sedan. Lika många skulle surfa ännu mer utomlands - om det var billigare. Att få ner operatörskostnader pekar Anders Berglund ut som ett område där det “finns något kvar att göra". Den så kallade eurotaxan, den EU-reglering som gradvis tvingat operatörer att sänka sina priser, välkomnar han:

– Superbra utifrån ett konsument- och användarperspektiv, att man gör det. 

Otrogna mobilanvändare
Förutom surfkostnad är en mobilanpassad webbsida som ger en bra användarupplevelse en annan sak som svenskarna håller högt. Främst är det en lättnavigerad sida, som inte kräver inzoomning, och lätthittade öppettider som är viktigast. 

– Är sidan man kommer till inte bra är det lätt att klicka sig vidare och ta någon annan, säger Anders Berglund.

Och man återvänder inte.
– Man har en tuff uppförsbacke som företag att övertyga användare att komma tillbaka. 

Research och köp
Tillbaka kommer nämligen konsumenter, inte bara föratt söka information, men även för att handla. 62 procent av svenskarna svarar att de använder sin mobila enhet till antingen research eller köp. Frågorna har inte skilts åt och hur många som exempelvis endast använder sig av en mobil eller platta till research framkommer inte, men Anders Berglund är säker på sin sak: folk handlar i mobilen.

– Vi har sådana fördomar mot smarphones, “ingen shoppar i mobilen”. Det beror såklart på vad man köper, om det är något som kräver att man måste fylla i mycket kanske man hellre gör det vid en desktop. Men mobilen drar andra köp. Utgå från att man handlar i mobilen, att det är den primära kanalen. 

När det kommer till att söka information är det, inte särskilt förvånande, webbläsare snarare än appar som gäller för svenskarna. 
– Men, det är två olika världar, jag tror inte man ska göra det ena eller det andra, man ska göra både och, påpekar Anders Berglund.

Bild: Google

Svenska företag knappt godkända
Utifrån svenskarnas mobila beteende förvånar måhända att bara 52 procent av Sveriges 50 största företag har en mobil webbsida. 

– Hälften har en användarupplevelse som fungerar, slår Anders Berglund fast och konstaterar att konsumentinriktade företag är mer mobila, medan B2B- “är inne i en desktopvärld”. 

Enligt Googles analysverktyg Page Speed Insights, som på en skala mellan noll och 100 låter företag mäta hur väl deras webbsida fungerar mobilt, ligger svenska företag på ett sniittvärde på 77. Sveriges tio största företag får ett snittvärde på 88. För att anses som godkänd ska värdet var 85 eller högre. 
– Svenska företag ligger knappt över godkäntgränsen säger Anders Berglund. Sällanköp och dagligvaror ligger bra till, finanssektorn ligger efter.

Banker, utvecklar Anders Berglund, har förvisso välutvecklade och välfungerande appar, men de är till för redan befintliga kunder. Potentiella nya kunder som letar efter information på hemsidan via sin smartphone glömmer de bort. Det gör de fel i. Utvecklingen mot ännu fler enheter går snabbt:

– Vi förhåller oss nu till mobilen, som en sådan här, en telefon, säger han och viftar med sin.

– Men man måste ha koll på hur användarna rör på sig. Google glass, smarta klockor, ihop med andra produkter. När de kommer, då kommer det mobila gränssnittet få ytterligare dimension.

Om ett år, max två, kommer det vara fler mobila enheter än smarta telefoner och surfplattor med i undersökningen lovar Anders Berglund.