Vilken tjänst är bäst?

Stort test: Mobila betalningar

Många pratar om mobila betalningar, men det kan vara svårt att förstå skillnaden mellan alla appar som lanseras och förbättras i rask takt. Vi har provhandlat för att se vilken som verkligen fungerar bäst.

Publicerad:

21 mar 2013 - 06:00

Uppdaterad:

27 nov 2013 - 12:29

Bart

Bart är Swedbanks och Sparbankernas egen app för mobilbetalning i butik. Bart erbjuder dig en enda möjlighet: att betala i butiken med din mobil. För att använda Bart krävs att du är kund hos Swedbank eller Sparbankerna, har internetbanken och ett bankkort. Swedbank planerar att öppna appen till samtliga Swedbanks och Sparbankernas kunder med internetbank. Under kvartalet ska banken ge samma möjlighet även till andra bankers kunder. Idag finns Bart endast som pilot i Hemköpsbutikerna Skanstull, City och Sundbyberg i Stockholmsområdet. Pilotprojektet inleddes i maj 2012 och bred lansering är planerad till slutet av februari. Det har med andra ord gått mycket trögt. 

En fördel med Bart är att appen kopplas till ditt bankkonto och fungerar precis som ditt bankkort: vid varje köptillfälle genereras en korttransaktion. En annan aspekt som skiljer Bart från de andra apparna är att det går att genomföra ett visst antal betalningar utan att man är uppkopplad mot mobila nätet. Hur många transaktioner, eller upp till vilket belopp, fick vi inte svar på. 

Liksom SEQR och Payair använder Bart qr-koder. Logiken i köpprocessen är däremot omvänd och känns inte alls intuitiv. När du är vid kassan och vill betala med Bart måste du först identifiera dig i appen med din pinkod. Sedan måste du vänta till dess att det exakta transaktionsbeloppet visas och därefter manuellt knappa in det beloppet i Bart. Först då genereras en qr-kod i appen som du skannar i en speciell betalningsterminal bredvid den traditionella kassaterminalen. Har du inte matat in det exakta beloppet kan transaktionen inte genomföras. Det går inte heller att återkalla en genomförd betalningsorder, något som går att göra med ett bankkort. Köpprocessen via appen innebär därmed flera steg jämfört med en vanlig kortbetalning. Att manuellt knappa in belopp kändes inte heller som ett framsteg. Det tar dessutom tid och ökar risken för att det blir fel så att hela processen måste göras om. Swedbank har tagit hänsyn till återkoppling banken fått från testanvändarna och just den manuella inmatningen är något som Swedbank tittar på. 

För att komma igång med Bart måste du anmäla ditt intresse på Swedbanks hemsida. När det blir aktuellt med lanseringen skickar Swedbank en anmälningslänk till dig via internetbanken. När du laddat ner appen och öppnat den visas en aktiveringskod. Du måste då logga in på internetbanken med din koddosa, ange aktiveringskoden och med appen skanna den qr-kod som då visas. Då kopplar du till rätt bankkonto. Säkerheten hanterar Bart via pinkod. Den krävs varje gång du öppnar appen för att genomföra ett köp. Skulle du tappa mobilen måste du spärra tjänsten genom att logga in på din internetbank eller ringa bankens spärrservice.

Swedbank tar inte ut några avgifter för Bart i dagsläget men det är viktigt att läsa avtalsvillkoren för användningen av Bart då det kan bli dyrt om du inte följt Swedbanks många anvisningar och genomför en icke godkänd eller felaktigt utförd transaktion. Viktigast av allt är att du skyddar din pinkod samt att du förlustanmäler Bart omedelbart vid exempelvis stöld. Har du inte skyddat pinkoden är du ansvarig att betala den obehöriga transaktionen upp till 1 200 kr, per mobil enhet och per reklamation. Har du inte skyddat mobilen tillräckligt bra är du ansvarig upp till 12 000 kr, per mobil enhet och reklamation. Har du handlat särskilt klandervärt står du för hela förlusten. Detsamma gäller för övrigt med Wywallet. Du har 13 månader på dig att anmäla en felaktig transaktion.

Plus: Offlineläge, bankkontokoppling 

Minus: Långsam, manuell inmatning 

.

.

 

.