Vilken tjänst är bäst?

Stort test: Mobila betalningar

Många pratar om mobila betalningar, men det kan vara svårt att förstå skillnaden mellan alla appar som lanseras och förbättras i rask takt. Vi har provhandlat för att se vilken som verkligen fungerar bäst.

Publicerad:

21 mar 2013 - 06:00

Uppdaterad:

27 nov 2013 - 12:29

Selecta

Selecta, vars varu- och läskautomater du hittar på många tunnelbane- och tågstationer runt om i Sverige, har också lanserat en app som låter dig betala med mobilen för köp i automater. Selectas ambition är att ha 20 000 aktiva användare vid slutet av året. Appen kan i och för sig inte användas i andra typer av butiker men varuautomater räknar vi som försäljningspunkter, om än mycket specialiserade sådana. Det finns två aspekter som gör Selecta-appen intressant. Den första är att appen är en förenkling av den sms-betalningsmetod som Selecta sedan tidigare erbjöd, då du inte behöver knappa in några uppgifter utan bara göra val via ett begränsat antal knappar i appen. Den andra är att appen använder platstjänster – du väljer själv om du vill aktivera funktionen – och därmed kan ge dig information om var närmaste automat finns. Tekniken som appen använder är vanliga sms.

Du betalar antigen via ett Wywallet-konto eller via kort. Wywallet-kontot måste du förstås skapa. För att registrera ett kreditkort behöver du bara ha en datauppkoppling och dina kortuppgifter. Kortregistreringen är en så kallad förenklad registrering via sms. När du väljer att registrera kortet får du en sms-kod och en länk. När du öppnar länken knappar du in koden, din mejladress och väljer ett maxbelopp per månad, mellan 100 och 1 000 kronor. Du skickas då vidare till en säker sida där du fyller i dina kortuppgifter – Visa eller Mastercard. Vill du höja säkerheten i appen kan du välja att använda en kod vid start. Den funktionen finns bara om du registrerat ett kort. Efter tio felaktiga löseninmatningar raderas dina kortuppgifter. Väljer du att betala via Wywallet behöver du inte öppna även den appen; dina köpkvitton hamnar automatiskt i din köphistorik. 

Du hittar ett klistermärke på varje automat som erbjuder betalning via appen. Där finns ett unikt automat-id som du väljer i appen. Det finns oftast flera valmöjligheter då platstjänster visar samtliga maskiner nära dig. Sedan väljer du det belopp som motsvarar priset på den produkt som du vill köpa. Har du fått en gåva kan du då välja att använda den. Sedan godkänner du beloppet i appen, vilket genererar ett sms med förvald mottagare som du sedan skickar. Efter några sekunder visas i automaten den kredit som du har för att genomföra ditt köp, på samma sätt som det visas när du lägger i mynt i maskinen. Du måste veta vilken produkt du vill köpa då du har mindre än en halv minut på dig att genomföra köpet. Det är ett problem att tiden för att genomföra köpet är så kort. Missar du betalningsfönstret debiteras ditt konto i alla fall. Det har också hänt att krediten inte kom fram i automaten och köpet även i det fallet debiterades. På plussidan finns det i appen en feedback-mejladress som du kan kontakta. När det blev fel så var det inget problem att få pengarna tillbaka från Selecta i form av en gåva i appen till framtida köp. 

Den allra största nackdelen med Selecta Köpapp är vad det kostar att använda appen. Företaget lägger till 3 kronor per genomfört köp. Dessutom bekostar du sms:et. Använder du en gåva vars belopp är större än det du vill handla för får du inte tillbaka mellanskillnaden. Appen är mycket praktisk om du inte har några kontanter, men om du har kontanter på dig så blir det billigare och snabbare att köpa varor på det traditionella sättet.

Plus: Hittar närmaste varuautomat 

Minus: Höga extra avgifter för varje köp

.

.

 

.