Lyckad rekonstruktion

Subway rullar ut Payairs lösning

Amerikanska snabbmatkedjan Subway har börjat rulla ut svenska Payairs mobila handelslösning. Det meddelar Payair i samband med att företaget officiellt kommer ur rekonstruktion.

Publicerad Uppdaterad

Svenska Payair, som utvecklat en plattform för mobil handel, är nu officiellt ute ur den rekonstruktion som företaget inledde i april i år. Med en ny affärsmodell, säkrat kapital och nya kunder planerar Payair att etablera sig som en ledande plattform för mobil handel, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Den första kunden som offentliggörs är amerikanska snabbmatskedjan Subway, som enligt Payair börjat använda Payairs lösning i USA.

– Hittills har ett 20-tal franchisetagare valt att integrera Payairs handelslösning och på sikt kan det bli 1 000-tals restauranger, skriver Payair.

När Payair lanserade sin plattform i september 2011 var tanken att etablera sin tjänst under Payairs eget varumärke. Det innebar en storsatsning på att sälja lösningen till handlare och få slutkonsumenter att använda det, något som visade sig vara allt för kapitalintensivt för Payair. Därav beslutet att försätta företaget i rekonstruktion.

Planen efter rekonstruktionen är istället att erbjuda Payairs tekniska plattform till stora aktörer inom betalningsmarknaden, exempelvis banker, operatörer, kortföretag och andra företag som har behov av en sådan mobil handelslösning. Payairs kunder får sätta sitt eget varumärke på den tjänst de erbjuder till slutkunden.

– Majoriteten av våra leveranser kommer att vara fokuserade runt "Simplified by Payair" framöver. Vi tjänar redan pengar på det här sättet och för flera liknande förhandlingar. Intresset är mycket stort, säger Sören Babra, vd för Payair.