Annons

Fem miljarder sökningar på ett år

Expedia satsar på wearables

Expedia satsar mycket på den mobila upplevelsen och experimenterar en hel del med tjänster. Näst på tur står wearables.

Publicerad Uppdaterad

Expedias app, som i snitt laddas ner 30 gånger i minuten, finns redan idag i Samsung Gear 2 och det är bara början. Det säger Michael Gulmann, Vice President Global Product på Expedia, till Mobilbusiness när vi träffar honom vid ett besök i Stockholm.

– Resandet brukade handla om att besöka en resesida och boka en resa. Numera agerar mobilappen alltmer som en personlig assistant. Där tror vi att smarta klockor har en framtid som push-enheter för att få information, i vårt fall exempelvis om en gateändring i sista minuten. 

På bilden: Michael Gulmann, Vice President Global Product på Expedia

Han fortsätter:
– Vissa företag försöker få smarta klockor att göra detsamma som telefoner men det tror jag inte kommer att fungera, säger han.

Expedia var lanseringspartner när Samsung släppte smartklockan Samsung Galaxy Gear 2. Det återstår att se om detsamma händer när Apple lanserar sin Apple Watch men Michael Gullman bekräftar att företaget jobbar nära Apple.

Från big bang till experimentering
För fyra, fem år sedan förändrades kulturen på Expedia markant, berättar Michael Gulmann, som menar att man kommit ifrån Big Bang-aktiga implementeringar och annammat Sillicon Valleys startup-kultur.
– Istället för att genomföra enorma projekt föredrar vi nu mindre experiment och tester.

Ett sådant exempel är Home Away, en konkurrent till allt populärare Airbnb, som låter sina kunder hyra andra privatpersoners hus eller lägenhet. I och med att Expedia är en fullständig reseagent, med IATA-behörighet och direkt avtal med hotell runt om i världen, är det lite nytt att man förmedlar en tredjepartstjänst.
– Vi valde att visa Home Aways hus på Expedia, men låta dem (Home Away, red. anm.) sköta bokning och betalning. Visar det sig att fungera bra kan vi sedan välja att sköta även de delarna. Vi är stora nog för att kunna testa lite olika saker, säger han.

Ett annat område där Expedia experimenterar är när det kommer till checkout, det vill säga funktionen som låter de egna kunderna avsluta ett köp.
– Den bästa checkouten är ingen checkout, säger Michael Gulmann och exemplifierar med företag som Uber, som har gjort betalningen så enkel att kunden inte ens upplever att den betalar. 

På Expedia använder man bland annat Paypal och Google Wallet och Michael Gulmman antyder att Apple Pay kan bli aktuellt framöver. Redan idag tar dock företaget även emot kryptovalutan bitcoin.
– Det hela började som ett experiment. Vi fick en hel del uppmärksamhet i början, vilket kan ha drivit upp efterfrågan på att få betala via bitcoin på vår sajt. Men efterfrågan har hållit i sig än idag. 

Om Expedia
Expedia är världens största reseföretag med 260 000 boendealternativ och tillgång till över 400 flygbolag runt om i världen. Expedia finns i datorn samt som app till iOS och Android. Appen har laddats ner 25 miljoner gånger. Det senaste året har över fem miljarder sökningar gjorts på Expedias olika digitala plattformar. Företaget hanterar 633 terabyte resedata per dag. Motsvarande siffra för fem år sedan var 69 terabyte.