Annons

Stöd till apputvecklare?

Med Apple Pay boostas in-appköpen

Foto: Jeffery/Flickr

Det nya betalsystemet kommer att göra det ännu enklare att shoppa i appar.

Publicerad Uppdaterad

Apple presenterade på måndagen siffrorna för sitt brutna räkenskapsårs fjärde kvartal, ett kvartal “för historieböckerna”, mycket tack vare försäljningssucéerna Iphone 6 och Iphone 6 Plus.

Apple Watch och Apple Pay hann dock inte komma med i den finansiella rapporten – och kommer inte att göra det i fortsättningen heller. Apple Watch hamnar i kategorin "Övriga produkter" och Apple Pay integreras i "Tjänster" tillsammans med bland annat Itunes. 

Itunes tillhörde dock kvartalets kioskvältare med rekordmånga, 85 miljoner, nedladdningar. Det kan jämföras med de 60 miljoner nedladdningarna under samma kvartal förra året och intäkterna på 4,6 miljarder dollar innebär en ökning på 36 procent på årsbasis. Försäljningen under samma period steg med 22 procent.

Introduktionen av Apple Pay i systemet kommer med största sannolikhet att få siffrorna att växa ännu mer framöver. Även om betalsystemet oftast nämns i samma andetag som fysiska butiker och restauranger så kan det även användas för in-appköp, vilka därmed kommer bli ännu enklare. Med ett fingertryck kommer Touch ID i kombination med de registrerade betalkorten fungera inte bara för medieköp i Itunes, men också för alla typer av in-appköp, även exemplevis beställa mat utan att Apple-ID och lösenord krävs. 

Men även om App Store och Google Play erbjuder nästintill lika många appar, 1,3 miljoner respektive 1,4-1,5 miljoner gäller självklart ovanstående endast appar som laddas ner till Apples senaste telefoner, med Ios 8 installerat. Sett till antalet appar hade, enligt Priori Data, App Store i augusti 48 procent av den europeiska appmarknaden. Sett till antalet nedladdningar var siffran 22 procent. 

Källa