Dyrt med marknadsföring av appar

Så blev Pirate Kings ett framgångsrikt spel

Ett välbyggt spel, viralspridning, och dataanalys är några av hemligheterna bakom ett spels framgång.

Publicerad Uppdaterad

Jelly Button Games är ett ungt spelutvecklingsföretag baserat i Israel som har tagit fram spelet Pirate Kings, ett spel som går ut på att skaffa sig pengar genom att snurra ett hjul samt angripa andra pirater för att sedan kunna utrusta en rad öar. Pirate Kings lanserades 2013 och närmar sig en miljon aktiva användare om dagen. 

Sverige är en av marknaderna där Pirate Kings växer snabbast just nu, säger Mor Shani, en av företagets fem grundare, till Mobilbusiness.
– Till att börja med spreds spelet bland studenter i Israel och i Norge. Idag har vi 950 000 aktiva användare per dag. Och många återkommer till spelet om och om igen, säger Mor Shani, som lägger till att tillväxten just nu är som starkast i Malaysia och Singapore men även i USA och Sverige.

Huvuddelen av tillväxten är organisk och kommer från användare som sprider spelet genom att bjuda in sina kompisar. Viralspridningen är en förutsättning för tillväxt för mobil marknadsföring då annonsering är en dyr historia, säger Mor. Han påpekar även vikten av att ha bra analysverktyg om man vill ha en framgångsrik app. 

Att vara ”featured app”, det vill säga visas på första sidan i App Store (i blickfånget) och Google Play (editor’s choice) gav en stor skjuts till nedladdningarna, men för att använda detta som en plattform för ännu fler nedladdningar krävs att man noggrant analyserar vilka som laddat ner appen och var de befinner sig. 
–  Med en feature i App Store får man spridning i många olika länder och, om man har bra segmenteringsdata för varje land, kan man se i vilka länder man har störst tillväxtpotential. Och här gäller det att fokusera och se till att matcha en bra produkt med en genomtänkt marknadsstrategi, säger han.

Jelly Button såg exempelvis stark tillväxt i Singapore efter ett sådant ”feature” i App Store där viralspridningen av appen sedan tog fart. Då valde spelutvecklarföretaget att satsa på mobil marknadsföring i alla möjliga kanaler.
– Facebook är här den starkaste kanalen för att de erbjuder en mycket bra segmentering av användare, säger Mor Shani.

För att mäta och ha ökad kontroll över sin nedladdnings- och användardata håller Jelly Button Games på med att bygga ett eget Business Intelligence-system. 
– Man måste förstå vilka som är spelarna, var de befinner sig och vilka som mest sannolikt kommer att köpa dina spel.

Så mycket kostar det att få en ny användare i sverige
Att man måste ha fokus är nödvändigt eftersom det är, som sagt, långt ifrån gratis att annonsera för mobila appnedladdningar.
– Mobil marknadsföring är mycket dyrt, särskilt för ett företag i vår storlek, och man måste har starkt fokus. Viralspridningen är här nyckeln och måste vara i centrumet. Vi har inte miljoner av dollars att spendera. 

Vad innebär dyrt egentligen? 
– Kostnaden för att marknadsföra spelet mot nya användare kan vara så hög som 3–4 dollar per användare som ansluter till spelet i Sverige. I Norge kan det vara så mycket som 9–10 dollar, säger han. 

Därför är viralspridningen mycket viktig; i spelet kan man snurra hjulet ett visst antal gånger, vill man fortsätta snurra hjulet och spela bjuder man in kompisar. Det finns ett tydligt incitament för att bjuda in kompisar: att bli rikare.

Så föddes spelet
Jelly Button Games ambition har varit, sedan starten 2011, att ta fram de bästa möjliga spelen, berättar Mor Shani. Då tog grundarna, samtliga från produktdesign- eller teknikvärlden, in 1,5 miljoner dollar i riskkapital. Idag jobbar 21 personer på Jelly Button, som har stora tillväxtplaner.
– När vi började fascinerades jag av multiplayer-miljön. Jag spelade bland annat Mario Kart; man ser högt engagemang i spel som kopplar ihop folk. Men mobila världen är utmanande för multiplay, säger Shani. Man vill spela när man har tid men det är inte nödvändigtvis då andra har tid. Vi ville därför förena single- och multiplay och skapade mingle-play.

Med mingle-play menar Mor Shani att man kan ha interaktioner med andra även när de inte är uppkopplade.
– De andra behöver inte vara online men jag kan känna deras känslor, säger han.

Vad är nästa steg för Jelly Button Games?
– Vi vill fortsätta med att växa med Pirate Kings i världen och skapa ännu högre engagemang. Vi vill samtidigt fokusera på företagets kultur: att skapa roliga spel som hela världen vill spela och att ha roligt medan vi gör det. Vi måste vara smarta, snabba och skalbara. Vi vill vara världens bästa spelbolag.

Pirate Kings finns tillgängligt i IosAndroid samt på Facebook