Slut på gratislyssnande

Soundcloud börjar med annonser

Soundclouds kontor i Berlin. Foto: Soundcloud

Vill ge musiker – och sig själva – möjlighet att tjäna pengar på sin tjänst.

Publicerad Uppdaterad

När Soundcloud introducerade sin uppdaterade Ios-app i slutet av juni fick man en hel del kritik för att somliga funktioner tagits bort, inte minst från musiker som saknade möjligheten att kunna spela in musik och att se statistik för hur deras låtar spelats. Vissa brister åtgärdades omedelbart och musiktjänsten lovade fler uppdateringar skulle komma. 

Nu tycks man dessutom vilja blidka upprörda musiker genom att ge dem möjligheten att tjäna pengar på innehållet de laddar upp 

– För att göra detta möjligt introducerar vi annonsering för utvalda varumärkespartners till Soundcloud. När någon ser eller hör en annons så stöder de en artist, skriver Soundclouds vd och medgrundare Alex Ljung på företagets blogg i samband med dagens lansering av partnerprogrammet OnSoundcloud

Förhoppning om nöjdare skvbolag
Till en början är det ett fåtal artister och producenter som erbjuds de premiumkonton vilka kommer innehålla annonser och därmed ge intäkter från några första annonsörer. Bland dessa finns, skriver New York Times, Red Bull, Jaguar och Comedy Central. 

Inte bara musiker utan även skivbolag hoppas Soundcloud nu bli mer välvilligt inställda till tjänsten. Även om dessa har använt plattformen i marknadsföringssyften så deras frustration bitvis varit stor över att inte tjäna några pengar på Soundclouds runt 175 miljoner månatliga användare. 

Än så länge är det dock bara Sony/ATV och BMG har skrivit under på licensavtalet. Andra jättar som Universal och Warner har man ännu inte fått med sig just på grund av en källa till ännu större ilska bland både skivbolag och självständiga musiker: Soundclound minst sagt brokiga innehåll av dj-mixar, mash-ups och re-edits. Att få igenom upphovsrättsliga krav är inte det lättaste – och att plötsligt få sitt innehåll borttaget inte det roligaste. 

Reklamfria abonnemang
Att alla lyssnare dock inte anser det roligaste vara annonser säger sig Soundcloud ha förståelse för.
– Vi är medvetna om att annonser är en ny upplevelse, så vi introducerar dem gradvis på plattformen, svarar man en kommentator på bloggen. 
– Vi kommer även att introducera alternativet att välja bort annonser genom en ny abonnemangstjänst inom de kommande månaderna. 

Exakt hur affärsmodellen ser ut vill musiktjänsten inte svara på när en annan kommentator undrar om de inkomsterna, liksom på Spotify, kommer fördelas efter hur många gånger en låt spelas. Till New York Times säger Soundcloud CBO Jeff Toig endast att större delen av annonsintäkterna kommer gå till musikskaparna.

Att Soundcloud själva kommer behålla en del av kakan råder det dock ingen tvekan om. Fram tills nu har bolaget främst levt på pengar från investerare och intäkter från en liten del musiker vilka har valt att betala för obegränsade uppladdningsmöjligheter.

Om Soundclouds miljontals lyssnare världen över, vana vid en gratis och annonsfri musikupplevelse, kommer bli lika nöjda som artister och skivbolag återstår att se. 

Källa