Annons

Snart i varje app?

Uber slår sig ihop med elva samarbetspartners

Foto: Evan Blaser

Bilskjutsbolaget öppnar upp sitt API för att integreras i “varje app med en karta”.

Publicerad Uppdaterad

I går tisdag annonserade Uber att man öppnar upp sitt API för att erbjuda sina tjänster genom andra appar. 
– Vi ser varje app med en karta som en potentiell Uber API samarbetspartner, skriver samåkningsföretaget på sin blogg

Andra appar ska alltså exempelvis kunna skicka en adress för upphämtning av en Uberbil, visa beräknad ankomsttid och ge en uppskattning av färdtaxan. Redan har Uber elva namnkunniga partners, bland annat flygbolaget United Airlines hotellkedjan Hyatt Hotels and Resort, restaurangbokningstjänsten Opentable och cafékedjan Starbucks. 

Inte helt okontroversiellet
Användares appanvändare kan alltså, utan att behöva lämna den aktuella appen, se transportmöjligheter med Uber i dessa (att boka själva resan kommer, enligt Uber, bli möjligt i ett senare skede). Hur affärsuppgörelsen ser ut avslöjas det såklart ingenting om. Att hålla kvar användare en längre tid i din app är såklart av största vikt för exempelvis reklamintäkts- eller merköpsmöjligheter, och för Uber finns genom samarbetspartnerna en enorm kundpotential.

Samtidigt är Uber ett kontroversiellt företag som i städer världen över orsakat ilska bland taxichaufförer då det som ett appbaserat “samåkningsbolag” undkommer taxilicenser och taxameterkrav. Nyss förbjöds Uber i Berlin och Hamburg. Det är inte säkert att alla affärsrörelser genom ett Ubersamarbete skulle vilja riskera att stöta sig med lokala taxibolag. 

Fler affärsområden på g?
Uber tycks dock vara säkra på att ha ett attraktivt erbjudande. Att se sina tjänster integrerade i “varje app med en karta” är onekligen inga små ambitioner. Å andra sidan dyker Facebooks “like”-tumme och Soundclouds musikströmmar upp på allt fler ställen. Amerikanska Uberanvändare ser redan dess transportjänster jämte förslag på gångmöjligheter, kollektivtrafik och bilresa i en av bolagets största investerare Googles karttjänst.

Och Uber har aldrig hymlat varken med sina ambitioners storlek eller att vilja bredda sitt affärsområde. I Sverge har man nyligen öppnat upp i Göteborg och i Washington i USA startade man härrom dagen en “Corner Store”, möjligheten att få exempelvis tandkräm eller snacks hemlevererat. För en månad sedan erbjöds stockholmare, tillsammans med andra Uberkunder över hela världen glassleverans. För att på USA:s National Ice Cream Day bjudas på ett smakprov av glass – men också på ett smakprov av framtiden. 
– Vi gör Uber Ice Cream för att visa hur Ubers teknologi går att applicera på mer saker än ren persontransport, förklarade företagets Sverigechef Robin Reznik för Mobilbusiness

Källa