Presstjänst?

Facebook vill bli tech-världens Twitter

Foto: Maria Elena

Nya sidan FB Techwire utmanar både Twitter och journalistiska arbetssätt.

Publicerad Uppdaterad

I går lanserade Facebook en ny, egen Facebook-sida, FB Techwire. Syftet, skriver FB Techwire, är att hitta och verifiera scoop, debatter, lanseringar eller events från tech-världen och dela dessa i realtid. Sidan, som är ett samarbete med nyhetstjänsten Storyful, beskriver sig som en resurs för reportrar, trötta på att på att skanna av Techcrunch, Engadet eller Boy Genius Report:
– Sidan kommer att lyfta fram Facebookinnehåll som kan användas av journalister som en del av nyheter, analyser, debattartiklar, livebloggar, kommentarer och mer.

Ett annat sätt att beskriva FB Techwire är alltså som ett modererat Twitter och att Facebook nu trappar upp kriget mot Twitter, som ju etablerat sig som en av journalisters värdefullaste källor för nyheter. I april i år tog Facebook med FB Newswire upp kampen med Twitter om att bli den sociala medievärldens pressrum nummer ett. Ironiskt nog distrubuerar båda Facebooks nyhetssidor sitt innehåll även via var sitt Twitterkonto.

Att det för Facebook i längden handlar om ökade annonsintäkter tack vare att användare stannar kvar och stannar längre råder det inget tvivel om. Vad journalister kanske bör tvivla på är hur vettigt det är att låta Facebook bestämma vilka nyheter som är värda att skriva om eller läsas. Inte minst med tanke på att den sociala nätverksjätten inte dragit sig för att cencurera artiklar och stänga av såväl redaktioner som journalister förr. I dag rapporerar Dagens Media om att SVT Västerbotten sida stängts ner och att anställda journalister slängts ut från sina personliga konton – något som även nyligen drabbade svenska Metro.