Annons

Mobilize your marketing

Mobil marknadsföring: så följer du lagen

De här lagliga aspekterna ska du ta hänsyn till med din mobilapp eller beacon.

Publicerad Uppdaterad

Vi laddar ner massvis med appar och alla, på ett eller annat sätt, samlar in data om oss. Det väcker frågor kring den personliga integriteten. Charlotta Emtefall, jurist på Synch, sammanfattar här det viktigaste man bör tänka på som apputvecklare eller varumärkesägare som jobbar med i synnerhet appar vars syfte är mobil marknadsföring. Presentationen gjordes vid Mobilize your marketing, en nätverksträff anordnad av Mobilbusiness i samarbete med Synch. Presenterade gjorde även Espresso House, Videoplaza och Ibaround.

Bild: Charlotta Emtefall, jurist, Synch

Huvudsakligen finns det två viktiga frågeställningar; den ena handlar om att följa marknadsföringslagen, den andra om att följa personuppgiftslagen.
– Utgångspunkten för att skicka direkta meddelanden  till en användare är att denne måste ha optat in [godkänt] för att ta emot den typen av information, säger Charlotta Emtefall. Marknadsföringslagen pratar om marknadsföring med elektronisk post eller andra automatiska system och nämner inte direkt vare sig SMS eller pushnotiser, fortsätter hon. 

Trots detta anses SMS och även pushnotiser omfattas av lagen.
– Denna typ av marknadsföring anses av lagstiftare vara särskilt påträngande och svår av värja sig mot, därför måste mottagaren ha givit sitt godkännande innan sådan marknadsföring får skickas, säger Emtefall. Det ska också finnas information kring hur man kan tacka nej till att fortsätta få dessa meddelanden.

Den andra viktiga aspekten handlar om den personliga integriteten. I takt med den tekniska utvecklingen, som gör att man inte bara kan identifiera användare utan även följa dem får frågan en allt större betydelse.
– Om man utgår ifrån att det är personuppgifter behandlas finns olika krav att förhålla sig till: Finns laglig grund för behandlingen? För vilka ändamål samlar man in data? Hur länge ska det sparas? Och så vidare.

Som utgångspunkt måste användaren först ha sagt ok till att uppgifterna behandlas. Lagen pratar här om samtycke.

En annan fråga av stor vikt och kanske än mer komplicerad är vart den insamlade datan tar vägen.
– Ofta finns en bakomliggande molntjänst där data lagras. Då måste man fråga sig: Var ligger molnet? Var ligger servrarna, ligger de inom eller utanför EU? Flyttas data mellan olika servrar, och därmed från ett EES-land (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet) till något land utanför EES? är frågor som den personuppgiftsansvarige måste kunna besvara, säger Emtefall.

Användare har stor makt
Ibaround och Espresso House är eniga om att man måste följa den gällande lagstiftningen och båda har opt-in-funktioner i sina appar. Samtidigt anser de att användare har stor makt i frågan om den personliga integriteten.

Antoine Heftler, grundare och vd för Ibaround, som precis lanserat en beaconpilot med L’Oreal i Delhi, menar att användarna har stor makt i dessa frågor.
– Användare har mer makt än de anses ha: de kan stänga ner hela diskussionen [med appen], säger han.

På Espresso House, vars app hittills laddats ner 700 000 gånger, säger Oskar Röös, CRM- och lojalitetschef, att appen har tydliga användarvillkor. Samtidigt ser han inte från användarsida en stor efterfrågan för mer än de befintliga användarvillkor i och med att användare upplever att de får ett mervärde genom att samtycka.

Han säger dock också att, vad gäller pushnotiser, man inte kan vara för aggressiv utan att riskera att skapa badwill.