Kvalitet viktigare än längd

Så lyckas topp-varumärken på Instagram

Foto: Feeling My Age/Flickr

Allt fler varumärken marknadsför sig via Instagram. Konsumenterna är mottagliga.

Publicerad Uppdaterad

Så många som 86 procent av topp-varumärkena i Interbrands varumärkesindex hade ett Instagramkonto i slutet av fjärde kvartalet 2014. Det motsvarar en ökning med 15 procentenheter jämfört med fjärde kvartalet året innan. Detta enligt en studie från Simply Measured, som analyserat 6 293 inlägg från 82 varumärken, över 129,4 miljoner Likes och 1,4 miljoner kommentarer.

Sett till antalet varumärken som ansluter sig till Instagram har tillväxten visserligen saktat ner, sannolikt på grund av att så många redan är aktiva på det mobila sociala nätverket. Tillväxten, sett till följare, har dock skett i snabbt takt under senaste åren, med tanke på att endast 13 procent av indexets varumärken hade 100 000 eller fler följare i slutet av tredje kvartalet 2012, jämfört med 42 procent idag. Under fjärde kvartalet ökade varumärken med 100 000 eller fler föjlare med 8 procent, medan varumärken med 20 000 följare eller fler ökade med 6 procent. Vidare har antalet varumärken som man kan benämna som aktiva användare, det vill säga som lägger ut innehåll minst en gång i kvartalet, nästan fördubblats sedan tredje kvartalet 2012.

Vad gäller engagemang (Likes och kommentarer) fick varumärkena 130 miljoner interaktioner under fjärde kvartalet, varav 93 procent där uppdateringen innehöll en bild. I snitt har engagemanget per uppdatering ökat med 83 procent jämfört med fjärde kvartalet året innan.

Här är innehållet som funkar bäst
Simply measured har kommit fram till ett antal faktorer som bidrar till att öka engagemanget hos följare, det vill säga som genererar Likes eller kommentarer. Vi listar här de viktigaste:

  • Antal tecken spelar ingen roll
  • Innehållets kvalitet är viktigare än uppdateringens längd
  • Högre engagemang (37 procent högre) när man nämner andra användare
  • Bilder fungerar bättre än video
  • Använd hashtag för att låta användare upptäcka innehållet. Men räkna inte med exponentiellt högre engagemang.
  • Högre engagemang med positionstaggar (50 procent högre)
  • Ha tålamod: engagemang i form av kommentarer kan ta över två veckor att trilla in. Uppdateringar som har störst engagemang får nämligen 50 procent av kommentarerna under de första 19 timmarna, jämfört med tre timmar för uppdateringar med lägre engagemang.
  • Instagram har idag 300 miljoner användare runt om i världen. Där publiceras det 70 miljoner bilder om dagen, vilka genererar 2,5 miljarder Likes per dag.

    Källa