Annons

Höjer insatsen mot Apple Pay

Google sägs köpa betaltjänsten Softcard

Apple Pays tillväxt får mobila betalningslandskapet att förändras.

Publicerad Uppdaterad

Förra veckan minskade mobila betalningskonsortiet Softcard antalet anställda med 60. Kort därefter dök det upp rykten som gjorde gällande att Google är på väg att köpa Softcard, för cirka 50 miljoner dollar. Enligt The Wall Street Journal har även de kvarvarande anställda fått sluta jobba, detta i väntan på en köpare. Softcard ägs av amerikanska mobiloperatörerna AT&T, Verizon Wireless och T-mobile. Även betalningsgiganten Paypal sägs vara intresserade av att köpa Softcard.

Skulle ryktena visa sig stämma kan detta innebära tuffare konkurrens för Apples betalningslösning Apple Pay. Det speglar även dels Googles fortsatta ambitioner inom mobila betalningar trots misslyckandet med Google Wallet, dels ett trendbrott vad gäller operatörers egna ambitioner inom mobila betalningar, en tillbakagång som även andra operatörer runt om i världen skulle kunna anamma. Softcard var skapat som ett alternativ till Google Wallet, varför Google fått det svårt att övertyga amerikanska operatörer att använda lösningen. Softcards framgång har dock uteblivit. För Google finns lite att hämta såväl teknik- som personalmässigt med en sådan affär. Det mest intressanta för Google handlar i så fall om att få stöd från operatörerna inom mobila betalningar.

Softcard lanserades i november 2013 och hade i april 2014, enligt information från företaget, 20 000 aktiveringar per dag, en fördubbling jämfört med föregående månaden, och en nivå som gällde även i november, enligt Forbes. Över 200 000 amerikanska försäljningsställen tar emot betalningar via Softcards mobila plånbok.

När Apple tillkännagav Apple Pay i september 2014 var Softcard snabba på att informera att de samarbetade med Apple för att få Softcard integrerat i Iphone. Även Apple Pay använder Near Field Communication, NFC, som finns tillgängligt i 220 000 amerikanska försäljningsställen. Tillväxten av Apple Pay gick något fortare än Softcards; så många som en miljon personer hade registrerat sitt kort i Apple Pay 72 timmar efter lanseringen. Vidare, enligt Business Insider, tog det cirka ett år för Google Wallet att få ett liknande antal nedladdningar för Google Wallet-appen.

Det finns ytterst få siffror kring hur många som i dagsläget använder Apple Pay men antalet samarbetspartners ökar konstant. Enligt CNBC, som hänvisar till The Times hade Whole Foods genomfört 150 000 transaktioner med Apple Pay i oktober och McDonald’s sagt att Apple Pay stod för 50 procent av de mobila betalningarna i sina restauranger.

Källa