Ett år försenat

Mastercards mobila plånbok snart i Sverige

Foto: Mastercard

Första kvartalet 2015 rullas Masterpass ut i Sverige, uppbackad av tre storbanker - men än kvarstår några frågetecken.

Publicerad Uppdaterad

150 procent på två år. Så mycket har mobila betalningar enligt e-handelsbetalföretaget Dibs årliga rapport Svensk E-handel ökat i Sverige. 
– Kommer det att fortsätta öka? Visst kommer det att göra det, säger Patrik Mülller, expert på Internetbetalningar på Dibs.

Den explosiva ökningen av mobil handel vill Mastercard med Masterpass vara en del av, konstaterar patrik Müller när han presenterar Mastercards digitala plånbok Masterpass, som nu lanseras i Sverige. 
– Den fungerar bäst för mobila enheter faktiskt, här är det mobile first som gäller, säger Patrik Mülller.

Tre banker, plan i tre steg
Nordea, Swedbank och SEB har redan anslutit sig till den digitala plånboken. Handelsbanken “har inte sagt ja ännu”, men ytterligare två, tre banker kommer att finnas med vid lanseringsdatum, lovar Patrik Mülller. Av de digitala betallösningar som idag flest svenskar känner till och använder ligger enligt Svensk E-handel 2014 Paypal, Payson och Swish i topp. Nästa år förutspår Patrik Mülller att Masterpass kommer ligga på andra plats. 

Hur det ska gå till? Planen har tre steg:

  • De anslutna bankerna kommer, i egenskap av kortutgivare, att ha registerat alla sina kunder, deras adresser, bankkort och mobila bank-ID i Masterpass från dag ett. Kunderna kommer sedan kunna lägga till upp till 25 kort och fem leveransadresser i plånboken. Bekräftar köp gör man med sitt mobila bank-ID.
  • Därefter kommer betaltjänsten implementeras med hjälp av erbjudanden hos webbutiker,  exempelvis billigare frakt vid betalning med Masterpass.
  • Tillkommer gör PR- och marknadsföringsinsatser.
  • Folk litar på banker och är lite lata
    Till skillnad från andra betaltjänster kommer, enligt Patrik Mülller, Masterpass att lyckas av samma anledningar som han menar ligger bakom Swish succé: Masterpass har med sig bankerna. Och folk är bekväma av sig. 
    – Ett: vi litar på den som hanterar tjänsten: banken. Två: vi har alla redan en relation med banken.

    Svensk E-handel visar att främsta anledningen till att vi betalar med en mobil enhet är för att spara tid, och för att det är enkelt och smidigt .

    Tjänsten är alltså uppdukad och klar av en aktör som vi litar på, anser vara säker och redan har en relation till. Ändå dyker några frågor upp.

    Fysiska butiker "inte prio ett"
    Mastercard kan användas med ett flertal kort, Visa såväl som American Express, men om inte webbutiken accepterar exempelvis American Express så kommer ett inlagt sådant kort inte dyka upp som betalalternativ i Masterpass. Det vill säga risken att en kund inte kan betala med sitt eller sina kort föreligger. Främsta anledningen som de tillfrågade i Svensk E-handel 2014 anger som anledning till att man har avbrutit ett onlineköp är att rätt betalsätt saknas.

    Dessutom fungarar tjänsten endast just online och har ingen tillhörande app. Det vill säga att smidigt kunna utföra alla sina köp, såväl offline som online, genom samma betallösning och få en överblick över sitt shoppande är inte möjligt.
    – Det är det inga svenska banker som överväger just nu. Möjligheten finns, men det känns inte som prio ett, säger Patrik Mülller.

    Vill hinna före Visa
    Kanske är den mobila plånboken lite för enkel? Men även e-handlarna vill Mastercard och bankerna charma genom just dess enkelhet: köp avslutas på samma sätt som för vanliga kortköp och kräver inte att man bygger nya avstämningssystem. Bankerna kommer förmodligen inte kräva nya avtal utan enbart skriva in en villkorsförändring, säger Patrik Müller. 
    – Man är angelägen om att det ska bli en succé.

    Varför? Man vill vara på plats först. För av just samma anledning – bekvämlighet – som folk shoppar från mobilen byter de inte gärna en fungerande betaltjänst.
    – Det skulle ju krävas en oerhörd nytta för mig som kund för att jag ska byta från Masterpass till V.me, säger Patrik Mülller.

    V.me är Visas satsning på en digital plånbok. Den är på gång, men är – trots att Masterpass är ett år försenad – ännu inte på gång i Sverige.