Annons

Facebooka på arbetstid

Facebook at work utmanar Linkedin

Foto: Álvaro Ibáñez/Flickr

Facebooks hemliga jobbtjänst kan sno marknadsandelar från såväl Salesforce som Evernote.

Publicerad Uppdaterad

Snart kan det bli okej att använda Facebook på arbetstid. Den sociala nätverksjätten håller nämligen i hemlighet på att utveckla en jobbtjänst, Facebook at work. Det skriver Financial Times, med hänvisning till anonyma källor. 

Utmanar businessjättarna
Tjänsten skulle utmana flera av jättarna inom businesstjänster: Google Drive, Gmail och tillhörande chattfunktioner och Microsoft Outlook och sociala nätverk för företag Yammer. Mest självklara konkurrenten är kanske ändå Linkedin, som har gjort sig till den främsta platsen för arbetslivsnätverkande och som nyligen lanserat både en mobil satsning och integrerat Wechat i sin plattform. Även Salesforce erbjuder med Chatter ett socialt nätverk för företag och Evernotes senaste uppdatering innefattar såväl en chattjänst som möjligheten att se innehåll relaterat till det man arbetar med i appen.

Trots att det alltså redan existerar en mängd liknande jobbtjänster kan Facebook at work inte viftas bort. Med över en miljard aktiva användare världen över erbjuder Facebook ett för många bekant gränssnitt och därmed en jobbtjänst som skulle gå snabbt att implementera i en organisation. 

Integritet en knäckfråga
Med ett stadigt växande antal mobila användare såväl som ständigt ökande intäkter från mobilannonsering verkar Facebook också ha knäckt koden för vad som fungera i en allt mobilare värld. Men här kommer även några troliga utmaningar för Facebook in: flera av de andra businesstjänsterna, exempelvis Microsoft och Saleforce, erbjuder användarna en reklamfri miljö och säljer inte annonsutrymme utifrån det innehåll som de lägger upp. 

Att överkomma företags betänkligheter över integritet och att företagshemligheter förblir oåtkomliga lär bli Facebook at works största utmaning. Facebook har dock på sistone gjort fler uppdateringar gällande säkerhet och integritet. Bland annat har man förenklat för användare att kontrollera vad andra ser av vad de postar och vad de själva ser i sina nyhetsflöden. Även användarvillkor, data- och cookiepolicies har uppdaterats.

Nyförvärv en del av tjänsten?
I oktober lanserade även Facebook Rooms, en app i vilken användare kan skapa privata chatrum och vars teknologi (från Branch som Facebook köpte i januari) skulle kunna tänkas bli en del av Facebook for work. Förra månaden slutförde även det sociala nätverket köpet av den än så länge reklamfria meddelandeappen Whatsapp. I Facebooks senaste kvartalsrapport syntes Whatsapp blöda enorma summor – kanske är det som en del av Facebook at work den hålls vid liv?