Växer snabbt i Sverige

Pinterest: med mobilen och wearables i fokus

Det som visas på plattformen upplevs inte som reklam, vilket är en av Pinterests största styrkor, säger Andreas Lieber.

Publicerad:

20 jan 2015 - 13:22

Uppdaterad:

21 jan 2015 - 17:28

Medan det finns rätt så utförlig statistik kring användandet av exempelvis Facebook har sociala plattformen Pinterest, som grundades år 2010, varit betydligt mer diskret på den fronten. Det är därför med stor nyfikenhet som vi intervjuar Andreas Lieber, Head of Mobile Business Development på Pinterest, för att ta reda på lite mer kring plattformens användare samt företagets planer och affärsmodell.
– Det finns 30 miljarder individuella pins som personer själva lagt upp på Pinterest, säger Andreas Lieber, som beskriver Pinterest som en innehållsdatabas som medlemmar kan använda för att hitta vad det än är de är ute efter.

Andreas Lieber Portrait.jpg

Andreas Lieber, Head of Mobile Business Development på Pinterest

Det finns inte en utan flera typer av användare på Pinterest; de som vill spara bilder, främst för sig själva och använda plattformen som en samling av intressen, och de som konsumerar vad andra personer hittat, som använder Pinterest mer eller mindre som ett magasin.

Hög andel mobila användare
En sak har dock Pinterests användare gemensamt, förutom att de letar inspiration: de är väldigt mobila.
– 75 procent av våra månatliga aktiva användare använder tjänsten via en mobil plattform och denna siffra har ökat väsentligt under senare 1,5 åren. Upptäcksfunktionen är optimerad för mobila enheter, säger han.

Även i Sverige, en tillväxtmarknad för Pinterest, med en del riktigt flitiga populära medlemmar, är andelen mobila användare cirka 75 procent.
– Sverige är en viktig marknad för oss på grund av den höga internetpenetrationen. Vi har nyckelgrupper som gör riktigt bra ifrån sig och ett antal ”influencers”, bland annat inom mat och resor. Sverige är en av våra stora marknader i Europa och växte under 2014 med 30 procent.

Hemligheten bakom återkommande användare
Det finns ett antal anledningar till att användare återkommer, inte minst via mobilen. För det första är upptäcksmöjligheter som sagt optimerade för mobila enheter. För det andra är det man då kan göra, agera på eller interagera med strömlinjeformat. Sist men inte minst får användaren tillfredsställelse direkt. 

Den magiska recepten är långt ifrån unik utan något som de flesta framgångsrika sociala plattformarna använder sig av. På Facebook ser du uppdateringar i nyhetsflödet, interaktionsmöjligheterna är få och desamma för varje statusuppdatering och du får gensvar mer eller mindre i realtid. Detsamma gäller Instagram.

Pinterest jämförs faktiskt ofta med andra sociala plattformar men Andreas Lieber är mån om att särskilja Pinterest från dessa. Alla har olika syften, menar han.
– Facebook är till för saker som redan hänt, Twitter för saker som händer nu. Vi står för saker som händer i framtiden: vad jag vill köpa, vart jag vill resa till. Vi handlar om planering inför framtiden, om inspiration, vilket är det varumärken ska använda tjänsten till. Vi vill attrahera varumärken som vill vara en del av denna framtidsinriktade processen, säger Andreas Lieber.

En annan viktig skillnad, anser Lieber, är att pins handlar om handling, medan han beskriver Instagram-bilder som en mer passiv kommunikation.
– Vi är mycket olika Instagram: Pinterest handlar inte om att visa en bild man tagit. Pins är handlingsinriktade.

Kontext är nyckel
Andreas Lieber började på Pinterest i februari 2014 och hans jobb har handlat om att vidareutveckla olika partnerskap, dels för att skapa en ännu mer unik användarupplevelse, dels för att skapa intäkter tillsammans med externa partners.
– Vi har tittat på sätt för oss att utöka vårt case inom positionsbaserade tjänster och ett nyckelområde här är notiser och wearables. Här har vi jobbat nära Google. Om du har en pin med position kan pushnotisen i Android Wear visa dig när du kommer i närheten av pin:et, säger Andreas Lieber.

Mest intressant med wearables är just pushnotiser, det är där Pinterest tittar på sätt som kan komma användarna till nytta, menar han. Google var startskottet och Pinterest jobbar också nära Apple. Tjänsten har nämligen varit med på lanseringen av både Android Wear och Apple Watch.

Pinterest vill också öka sina intäkter och införde därför förra året sponsrade pins i sökfunktionen.
– Varumärket visar i så fall en bild. I och med att de betalar för att den ska visas skapar de bilder av hög kvalitet. Användare är överväldigande positiva även om det är fortfarande tidigt, säger Lieber.

Ett företag som använt sig av denna möjlighet är Amazon. Användare har i detta fall kunnat nåla fast på sina tavlor bilder på de böcker de önskar sig eller tänker läsa, direkt från Amazons sida.

Om Pinterest
Pinterest finns på datorn och i mobilen och går ut på att man nålar fast, pin:ar, bilder på en personlig digital tavla. Man kan dela upp pins enligt olika tematavlor. Användarna kan följa varandra.

  • Lanseringsdatum: mars 2010
  • Antal anställda: 450+ 
  • Aktiva användare i månaden: 70 miljoner
  • Andel mobila användare: 75 %
  • Unika sidvisningar i månaden: 2,5 miljarder
  • Antal tavlor: 750 miljoner
  • Antal pins: 30 miljarder
  • Könsfördelning: 80 % kvinnor, 20 % män
  • Penetrationen i Europa: 8 procent
  • Tillväxt i Sverige 2014: 30 %

Källa: Pinterest, Comscore, RJMetrics, Digital Insights

.

.

 

.