Utmanar Facebook?

Truecaller tar in 430 miljoner kronor

Truecallers grundare Nami Zarringhalam och Alan Mamedi.

Skype-grundaren Niklas Zennström en av investerarna i svenska telefonkatalogsappen.

Publicerad Uppdaterad

Stockholmsbaserade Truecaller tar in 430 miljoner kronor (60 miljoner dollar) i en tredje amerikansk investeringsrunda. Det meddelade bolaget på onsdagskvällen. Bland de som tror på nummerpresentationsappen hör riskkapitalföretaget Kleiner Perkins Caufield & Byers, som tidigare investerat i Twitter och Snapchat, samt Skype-grundaren Niklas Zennströms investeringsfirma Atomico. 

85 miljoner användare
Truecaller, eller True Software som är bolagets namn, grundades 2009 av Alan Mamedi och Nami Zarringhalam och har i dag 85 miljoner användare över hela världen. Appen, som dagligen laddas ner 200 000 gånge, har utvecklats från att endast låta användare identifiera okända nummer till att inkludera namnsök och har även öppnat upp sitt API för att integreras som tredjepartsapp i utvalda tjänster. 

Särskilt populär är Truecaller i länder i Asien och Mellanösterna där så kallade spamsamtal är vanliga. Sin popularitet till trots har Truecaller, med 60 anställda, ännu inte en klar affärsmodell för hur man ska profitera på sin tjänst. Fokus ligger som för så många andra startups på att växa användarbasen snarare än den egna plånboken, säger Alan Mamedi till New York Times

Utmanar Facebook?
Det försök till inkomstkälla i form av en premiumservice som låter användare skicka kontaktförfrågningar till andra användare har ännu inte fått stort genomslag. Men funktionen gör å andra sidan Truecaller till en utmanare till Google, Linkedin och Facebook, vilka också erbjuder möjligheter för folk att skapa kontakter och utöka sina närverk online. De nämna jättarna ser dessutom sitt nästa steg vara att ta sig in stort på tillväxtmarknader, exemplevis Egypten, där smartphoneanvändandet snabbt har vuxit sig starkt. Men där är redan Truecaller på plats.

– På vissa områden är vi en konkurrent till Facebook eller Linkedin. Vi förstår de här marknaderna på ett annat sätt, säger Alan Mamedi till New York Times.

Tidig Mobil- och Mobilbusinessfavorit
Mobil listade redan 2011 Truecaller som en favorit och samma år vann appen en Guldmobil som Årets nyttotjänst. Juryns motivation löd: “Kunskap är makt. Med smart telefonbok och försäljarfilter i mobilen hjälper pristagaren dig att själv välja när du ska svara i telefonen.”