Smarta hemmet

Skit bakom spakarna

3 av 4 inlämnade mobiler saknar fel

75 procent av alla mobiler som lämnas in som defekta har inga fel, enligt diagnostikföretaget Blancco.

Publicerad:

29 feb 2016 - 17:21

Uppdaterad:

29 feb 2016 - 17:26

Blancco har insamlad data från miljontals enheter med Ios eller Android som operativsystem, som returnerats till tillverkaren. Av dessa hade drygt tre fjärdedelar av enhetrna i Europa och Nordamerika inga fel enligt diagnostiken. Det betyder enligt Blancco att vad det än var som användaren upplevde som fel, så var det ett handhavandefel snarare än ett tekniskt fel. Exempel på sådana fel är installerade appar som trilskas, eller att man har för många appar öppna samtidigt.

Man kan dock ha invändningar mot Blanccos slutsatser. För det första har säkert alla råkat ut för sällsynt återkommande fel som kan vara svåra att reproducera och kanske därför inte dyker upp i Blanccos analysverktyg. För det andra, om mjukvaran i en mobil gör att man uppfattar mobilen som defekt, är inte det i praktiken ett konstruktionsfel snarare än ett handhavandefel?

Oavsett vilket borde resultatet vara en varningssignal till mobilkonstruktörerna att det finns mer att göra för att göra mobilerna användarvänliga, eller åtminstone göra det lättare för användaren att avgöra vad det är som strular i mobilen.

.

 

.