Uppgång och fall

Analys: Microsofts Nokia-slakt

Mobils Erik Mörner ser tillbaka på strategiska val som tagit Microsoft och Nokia dit de är idag, men tittar även framåt.

Publicerad Uppdaterad

Det var inte länge sedan som dåvarande Nokia-chefen Stephen Elop stod på scen i Barcelona och talade sig varm för Nokias satsning på Nokia X och Android (se min kommentar om lanseringen) i det lägre prissegmentet. Det här var en långsiktig satsning, flera kommande modeller var redan planerade och det här var bara början. Nu är tongångarna annorlunda.

Inte rätt
Jag säger inte att satsningen på Android var rätt ur varken Nokias eller Microsofts perspektiv, men den var eller blev i alla fall uppenbarligen extremt kortsiktig.

Sedan Nokias storhetstid har bolaget präglats av den här kortsiktigheten och Nokias satsning på Nokia N9 som även den blev väldigt kortlivad. Filmen nedan känns onekligen avlägsen idag.

Ny strategi
Det är så klart möjligt att tidigare Microsoft-vd:n Steve Ballmer hade en uttänkt plan när han fick igenom köpet av Nokias mobilverksamhet, men sedan dess är han ersatt och det tycks tydligt att det som nu hänt inte var det Steve Ballmer såg framför sig och hoppades på när han lyckades få igenom storaffären. Jag har tidigare frågat mig vilka värden Microsoft får i och med affären och när jag tittar i backspegeln är det svårt att se en långsiktig tydlig strategi från Microsofts sida, än mindre om man tittar framåt, men framtida frågetecken får man hoppas att nya Microsoft-vd:n relativt snart rätar ut.

Dåligt med innovation
Satya Nadella har suttit på sin post som ny vd för Microsoft i fem månader nu och han har redan tidigare gjort klart att stora förändringar var att vänta. “Vår branch uppskattar inte tradition utan endast innovation” har han tidigare sagt, men om man tittar på Microsofts framsteg i jämförelse med konkurrenterna inom mobilt så är innovation inte det första beskrivande ordet man kommer att tänka på. Android-chefen retades med Apple nyligen och sa att nyheterna i Ios 8 som släpps i höst innehåller framförallt är funktioner som Android introducerade för fyra-fem år sedan - och Windows Phone är inte bättre, snarare ytterligare ett par år efter. Jag tänker på röststyrda assistenten Cortana, Action center och utökade möjligheter till personlig anpassning. Visst finns det en del saker som Windows Phone är bättre på än vad du kan få i andra system, men de sakerna är inte tillräckligt många och tydliga för att locka över särskilt många befintliga Ios- och Android-användare. Tydligaste motivationen har nog varit Nokias 41-megapixelkamera och det handlar framförallt om en hårdvarudetalj.

Unik, annorlunda upplevelse
Jag kan förvånas över att den tydliga skillnad Microsoft tryckte hårt på vid Windows Phones introduktion; att man skulle slippa klicka sig från app till app och istället få allt samlat i startskärm och hubbar nu ersatts med allt mer app-prat i takt med att utbudet av sådana växer för Windows Phone. Den relativt nya appen Facebook Messenger erbjuder ju till exempel en funktion som är integrerad från start i Windows Phone-systemet. Facebooks chatmeddelanden kommer direkt i samma inkorg som sms om du aktiverar funktionen (vilket ganska få tycks ha gjort).

Långsiktigt förtroende
Microsoft behöver nu få lugnet som låter dem bygga ett långsiktigt förtroende hos kunderna. De senaste årens tvära kast inom såväl Nokia som Microsoft tyder på en intern osäkerhet och medan Ios och Android tycks haft långsiktiga utstakade planer har Microsoft och Nokia varit betydligt mera kortsiktiga där man ändrat strategierna (Symbian, Maemo, Meego, Windows Phone, Nokia X/Android), framtvingat så klart av det mottagande konsumenterna givit respektive satsning.

Inte värdefullt
Microsofts Nokiaköp, som det nu genomförts, tillför få värden till Microsoft. Motivet bakom köpet tycks vara ett helt annat än det som nu driver nye vd:n Satya Nadellas förändringsarbete. Givetvis så har Microsoft andra motiv för att driva egen mobiltillverkning än Nokia som eget bolag hade. Microsofts affärsidé bygger på att man håller mobiltillverkarna som gör Windows Phone-mobiler nöjda. Google har klarat den balansgången bra med sin Nexus-serie. Att döma av antalet lanserade Windowsmobiler från tillverkare som Samsung, HTC och LG har Microsoft inte gjort det. Jag ser inga tydliga tecken på att Microsofts lycka på området ska tillta.