Tronskifte inom wearable tech

Apple nu större än Fitbit på wearables

Trots att Apple bara har en enda produkt inom wearable tech-segmentet i form av Apple Watch, så har man nu passerat den tidigare herren på täppan – Fitbit – när det gäller global marknadsandel.

Publicerad:

5 maj 2017 - 14:55

Uppdaterad:

5 maj 2017 - 14:55

Intresset för smarta klockor kan förvisso diskuteras, men att de inkräktar på enklare wearable tech-enheter har varit en tydlig utveckling under en tid. Den tendensen blir än mer tydlig när man tittar på färska siffror från Strategy Analytics, som visar att Apple nu gått om den tidigare marknadsledaren Fitbit och blivit störst i segmentet. Även Xiaomi, som tillverkar både smarta klockor och mer traditionella aktivitetsarmband, har passerat Fitbit. 

Fitbit har rätt strategi

Men även om siffrorna är nedslående för Fitbit, så visar de ändå att företaget tänker rätt. Förvärvet av smartwatch-tillverkaren Pebble var uppenbarligen ett smart drag, och den planerade smartwatch-enhet som är på gång senare i år kan möjligen vända trenden. Och det är än så länge ganska tajt mellan de olika tillverkarna. Apple har en marknadsandel på 15,9 procent. Xiaomi ligger på 15,5 procent och Fitbit på 13,2. 

.

.

 

.