Läs testet

Smarta hemmet

Vill blåsa liv i plattan igen

En uttråkad chef för surfplattor

Jeff Meredith tycker produktkategorin surfplattor är tråkig. Han är ansvarig för just surfplattor på Lenovo.

Publicerad:

27 feb 2016 - 07:51

Uppdaterad:

27 feb 2016 - 07:51

Anledningen till att Jeff beskriver produktkategorin surfplattor som helhet för tråkig är så klart att han anser att de egna surfplattorna, Lenovos Yoga-familj erbjuder konsumenterna något som andra tillverkare inte gör.

När vi träffar honom i ett mötesrum på mobilmässan i Barcelona presenterar han sin analys av surfplattemarknaden där han själv så klart är partisk, med nyckelord skrivna på stora pappskivor som han håller upp framför sig. Inspirationen kommer från en musikvideo med gruppen INXS, en grupp som han just försöker få sina tonårsdöttrar att uppskatta.

Jeff är inte bara uttråkad när det kommer till surfplattekategorin i stort. Han är stolt också, men då för de egna produkterna, de som inte bara är generella surfplattor utan, som han tycker erbjuder ett mer nischat användningsområde.

Lenovo ökar sin marknadsandel och försäljning på en surfplattemarknad som förra året minskade med ungefär tio procent.

– De flesta surfplattor på marknaden idag ser ut som den första Ipad. Det har helt enkelt inte hänt så mycket, anser Jeff och fortsätter.

– En platta med mer generellt användningsområde kan vara okej i början av produkcykeln, vi har sådana också, men nu bör man även studera vad konsumenterna faktiskt gör med sina surfplattor och skapa surfplattor som är bra på just det.

Alla kommer inte överleva
På marknaden idag har Jeff räknat till ungefär 40 varumärken som erbjuder surfplattor och sedan ytterligare 180 spelare som tillverkar surfplattor på ett eller annat sätt. 

– Majoriteten av dessa är borta om två år, kanske ännu tidigare, säger han.

Lenovo anser han så klart överlever och han ser tre användningsområden som dominerar. Det är underhållning där Lenovos plattor med inbyggd projektor ska fylla behovet, det är uppkoppling där han ser en ökande efterfrågan på plattor med simkortplats och det är produktivitet där han avslöjar att Lenovo ska lansera en ny produktivitetsinriktad platta till sommaren. Den ska enligt Jeff klara såväl underhållning som handskrift och ha tangentbord för textinmatning, men särskilt mycket mer än så vill han inte avslöja ännu. 

Jeff Meredith ser flera anledningar till att surfplattemarknaden minskar. Han anser att mobiler med större skärm tagit en del av marknaden, att hybriddatorer som är både surfplatta och laptop även de ätit marknadsandelar och så står det klart att användarna inte byter ut sina surfplattor lika ofta som man väntade sig och definitivt inte lika ofta som de byter telefon.

Anledningen till att han tror Lenovo fortsatt ska ta marknadsandelar inom surfplattekategorin är att han anser att de själva har de mest nyskapande produkterna.

På frågan om vad som kommer här näst, kanske böjbara skärmar verkar han förväntansfull.
– De är riktigt cool teknik. Vi leker en hel del med det i våra labb. Jag tror dock att det ligger ett par år bort innan det slår igenom.

Ni jobbar tätt tillsammans med både Microsoft och med Google om Android. Tror du på en ren surfplatta med Windows 10.
– Inte direkt, nej det kan jag inte påstå att jag gör.

Senaste Apple-testet

Färskaste Android-testet

Senaste Windows-testet

Spännande tillbehör

Senaste Samsung-testet

Senaste Sony-testet

Ios - senaste testet

Nya surfplattor

Heta armband och klockor

Senaste telefon-testet

 

Mest kommenterat

Hetaste apparna

  • Certifierad

    En stund innan officiell lansering har kinesiska PTS läckt Oneplus nya telefon.

    27 maj 2016 - 08:57
  • 2x Nexus-död

    Google tar bort Nexus Player från butiken, samtidigt som HTC meddelar att de slutar att tillverka surfplattan Nexus 9

    27 maj 2016 - 08:00
  • Skatteproblem

    Fransk polis gjorde på tisdagsmorgonen en räd mot Googles franska huvudkontor. Anledningen är att Google misstänks för skatteflykt.

    27 maj 2016 - 06:00

Sidor

Tipsa Mobil

Vi vill ha en kontinuerlig dialog med dig som besöker mobil.se.

Skicka gärna ett mail om du har ett hett tips eller nåt spännande att berätta.

Om Mobil

Mobil är Sveriges ledande tidning och sajt inom området mobil kommunikation. 

Tidningen och sajten riktar sig till dig som skall köpa nya mobila prylar eller tjänster och dig som vill hålla koll på vad som händer i den mobila världen eller som jobbar inom mobilbranschen.

Mer om Mobil här.

Vi är Mobil

Kontakta Mobils redaktion.

Du hittar vår kontaktinformation här.

Mobils nyhetsbrev

Vårt dagliga nyhetsbrev håller dig uppdaterad om vad som händer i mobilbranschen.

Registrera dig här!