• Mobilen är vår tids viktigaste ägodel. Enligt studien ”Svenskarna och internet 2016” spenderar den genomsnittliga svensken nio timmar i veckan med att surfa med mobilen. Trenden är tydlig, vi använder mobilen oftare och dess betydelse ökar.

”Lika bra som det mänskliga ögat”

Finskt VR-headset har extremt högupplöst bild

Vad sägs om ett VR-headset med en upplösning på 70 megapixel per öga? Det är precis vad en finsk startup kallad Varjo nu tagit fram. Tekniken är mycket imponerande, men ställer också en mängd frågor.

Publicerad:

19 jun 2017 - 14:54

Uppdaterad:

19 jun 2017 - 14:54

Helt krasst: Ska VR- eller AR-upplevelser bli riktigt trovärdiga alternativ till verkligheten, så måste upplösningen förstås bli lika hög som det mänskliga ögats. Med 70 megapixlar per öga är man där, menar den finska startupen Varjo, som efter flera års hemligt arbete nu offentliggjort en prototyp på sitt headset ”20/20”. Enligt Varjo använder man sig av en patenterad teknik som är baserad på hur det mänskliga ögat fungerar, vilket skapar ett slags superupplösning just där användaren för tillfället har blicken. Bland de experter som varit med och tagit fram tekniken ska det finnas ”tidigare personer med toppositioner” hos bland annat Microsoft, Intel och Nokia.

Samma synfält

För att sätta antalet pixlar i perspektiv, så kan man jämföra med exempelvis Oculus Rift, som ger en upplösning på cirka 1,2 megapixel per öga. Samma sak gäller HTC Vive. Däremot erbjuder Varjos headset inte något bredare synfält, utan håller sig till samma 100 grader som Rift och Vive erbjuder. Men en upplösning på 70 megapixlar innebär förstås också att det ställs enorma krav på hårdvaran som ska leverera upplevelserna. Både Oculus Rift och HTC Vive, med sina betydligt lägre bildupplösningar, kräver redan förhållandevis avancerad hårdvara. 
Varjo menar att man ligger 10 år före de mest avancerade headset som finns på marknaden i dag, och man har inte avslöjat i detalj hur man tänker kring sådant som fördröjningar eller bilduppdateringsfrekvens. Däremot hävdar man att teknologin tack vare eye-tracking kan hålla systemkraven nere. 

.

.

 

.