Läs testet

Smarta hemmet

Freemiumträsket

Freemium lever på spelmissbrukare

En rapport från Swrve visar att bara en mycket liten bråkdel av alla spelare av Freemium-spel står för en stor del av intäkterna.

Publicerad:

25 mar 2016 - 10:01

Uppdaterad:

25 mar 2016 - 10:01

Företaget Swrve samlar in kunddata från appar för statistik över så kallade Free to Play, eller freemiumspel. Det vill säga spel som är gratis att spela, men innehåller olika incitament för spelaren att betala för fördelar i spelet.

Enligt Swrves senaste data är det bara 0,19 procent av spelarna som står för 48 procent av intäkterna i dessa spel. Detta ser man, oklart varför, som en förbättring jämfört med tidigare undersökningar då 10 procent av spelarna stod för 60 procent av intäkterna, men man poängterar behovet inom branschen att fokusera på VIP-kunder. Eller som vi skulle uttrycka det: Målgruppen är spelmissbrukare.

Enligt företaget var det bara 1,9 procent av spelarna som betalade något över huvud taget, och i genomsnitt betalade de 24 dollar (undgefär 200 kronor) i månaden. Av de som betalade gjorde 64 procent bara ett köp per spel.

Senaste Apple-testet

Färskaste Android-testet

Senaste Windows-testet

Spännande tillbehör

Senaste Samsung-testet

Senaste Sony-testet

Ios - senaste testet

Heta armband och klockor

Senaste telefon-testet

 
  • Klassisk musikstreaming

    Grammofy är en streamingtjänst enbart för klassisk musik, med unika poänger och begränsningar.

    29 jul 2016 - 10:24
  • Patent

    Samsung har fått sin patentansökan godkänd för en trådlös laddare som kan ladda två olika enheter samtidigt.

    29 jul 2016 - 08:30
  • Android

    Nu kan alla Android-användare njuta av Twitter i mörker utan att bli bländade av den vita bakgrunden.

    28 jul 2016 - 17:14

Mest kommenterat

Hetaste apparna

Sidor

Tipsa Mobil

Vi vill ha en kontinuerlig dialog med dig som besöker mobil.se.

Skicka gärna ett mail om du har ett hett tips eller nåt spännande att berätta.

Om Mobil

Mobil är Sveriges ledande tidning och sajt inom området mobil kommunikation. 

Tidningen och sajten riktar sig till dig som skall köpa nya mobila prylar eller tjänster och dig som vill hålla koll på vad som händer i den mobila världen eller som jobbar inom mobilbranschen.

Mer om Mobil här.

Vi är Mobil

Kontakta Mobils redaktion.

Du hittar vår kontaktinformation här.

Mobils nyhetsbrev

Vårt dagliga nyhetsbrev håller dig uppdaterad om vad som händer i mobilbranschen.

Registrera dig här!