Läs testet

Smarta hemmet

Freemiumträsket

Freemium lever på spelmissbrukare

En rapport från Swrve visar att bara en mycket liten bråkdel av alla spelare av Freemium-spel står för en stor del av intäkterna.

Publicerad:

25 mar 2016 - 10:01

Uppdaterad:

25 mar 2016 - 10:01

Företaget Swrve samlar in kunddata från appar för statistik över så kallade Free to Play, eller freemiumspel. Det vill säga spel som är gratis att spela, men innehåller olika incitament för spelaren att betala för fördelar i spelet.

Enligt Swrves senaste data är det bara 0,19 procent av spelarna som står för 48 procent av intäkterna i dessa spel. Detta ser man, oklart varför, som en förbättring jämfört med tidigare undersökningar då 10 procent av spelarna stod för 60 procent av intäkterna, men man poängterar behovet inom branschen att fokusera på VIP-kunder. Eller som vi skulle uttrycka det: Målgruppen är spelmissbrukare.

Enligt företaget var det bara 1,9 procent av spelarna som betalade något över huvud taget, och i genomsnitt betalade de 24 dollar (undgefär 200 kronor) i månaden. Av de som betalade gjorde 64 procent bara ett köp per spel.

Senaste Apple-testet

Färskaste Android-testet

Senaste Windows-testet

Spännande tillbehör

Senaste Samsung-testet

Senaste Sony-testet

Ios - senaste testet

Nya surfplattor

Heta armband och klockor

Senaste telefon-testet

 

Mest kommenterat

Hetaste apparna

  • Certifierad

    En stund innan officiell lansering har kinesiska PTS läckt Oneplus nya telefon.

    27 maj 2016 - 08:57
  • 2x Nexus-död

    Google tar bort Nexus Player från butiken, samtidigt som HTC meddelar att de slutar att tillverka surfplattan Nexus 9

    27 maj 2016 - 08:00
  • Skatteproblem

    Fransk polis gjorde på tisdagsmorgonen en räd mot Googles franska huvudkontor. Anledningen är att Google misstänks för skatteflykt.

    27 maj 2016 - 06:00

Senaste apptestet

Hetaste tillbehöret

Sidor

Tipsa Mobil

Vi vill ha en kontinuerlig dialog med dig som besöker mobil.se.

Skicka gärna ett mail om du har ett hett tips eller nåt spännande att berätta.

Om Mobil

Mobil är Sveriges ledande tidning och sajt inom området mobil kommunikation. 

Tidningen och sajten riktar sig till dig som skall köpa nya mobila prylar eller tjänster och dig som vill hålla koll på vad som händer i den mobila världen eller som jobbar inom mobilbranschen.

Mer om Mobil här.

Vi är Mobil

Kontakta Mobils redaktion.

Du hittar vår kontaktinformation här.

Mobils nyhetsbrev

Vårt dagliga nyhetsbrev håller dig uppdaterad om vad som händer i mobilbranschen.

Registrera dig här!