Analys

Mindre mobilt än vanligt på CES

Förra året var Alexas år på CES-mässan i Las Vegas. I år var det Google Assistants.

Publicerad:

12 jan 2018 - 11:36

Uppdaterad:

15 jan 2018 - 08:08

Det finns tre stora mässor av intresse för oss som bevakar mobilområdet. Dels förstås Mobile World Congress i Barcelona, som äger rum i månadsskiftet februari-mars, där man kan räkna med att flera av årets toppmodeller lanseras. Sedan har vi de två bredare konsumentelektronikmässorna, IFA i Berlin i början av september, och den amerikanska CES i Las Vegas i början av januari.

Vi brukar varje år diskutera om vi ska åka till CES. Det är ju en längre resa än till Berlin eller Barcelona, och utdelningen har varierat. I år valde vi att inte åka, och bevakade i stället mässan från hemmaplan. Det visade sig med facit i hand ha varit rätt beslut. Om vi skrivit om TV och hemmabio hade vi haft mycket nytt att hämta, men inte särskilt mycket på mobilområdet.

Sony valde denna gång att lansera mobiler på mässan för första gången på länge, men de var också i stort sett ensamma om det av de större, och även de flesta mindre, tillverkarna denna gång. Huawei hade i och för sig också en USA-lansering av den för oss redan lanserade Mate 10 Pro, men den lanseringen kom nog av sig en smula om ryktet stämmer att man haft AT&T som operatörspartner men företaget dragit sig ur i sista stund. Så mobilen säljs inte via någon operatör i USA.

Även för smartklockor och hörlurar var det ett klenare år än vanligt, trots att vi fick se fler nyheter där än för mobilerna. Här kan man se en förskjutning mot att allt mer lanseras på IFA-mässan i stället. Tydligast var det med JBL:s hörlurar som visades upp på CES, men inte ska börja säljas förrän i höst, det vill säga efter IFA. Vad vi fick var alltså närmast en förhandstitt.

För Googles del var det i alla fall en bra mässa, särskilt för Google assistant. Förra årets CES dominerades av Amazons röststyrningstjänst Alexa, och det kändes som att var och varannan produkt som lanserades då gick ut på att bygga in Alexa, oavsett om det var teven eller brödrosten. I år var det Google assistants tur. Förutom att flera tillverkare visade upp standalonehögtalare med Google Assistant och något slags pekskärmsstyrning (som inte ska vara Android) hade i stort sett alla headset som lanserades inbyggt Google assistant som försäljningsargument.

Man kan tolka det som att Google är hopplöst efter och ett år för sent på bollen, men då ska man tänka på att ingetdera systemen har fått någon spridd etablering utanför USA ännu. Om den smarta högtalaren i hemmet blir en stor produkt, och jag får erkänna att jag inte kan se behovet av en personligen men den lär nu finnas i vart femte amerikanska hem, finns det fortfarande gott om tid för Google, eller för den delen Apple, att ta hem marknaden.

.

.

408180951112_10155879824416113
 

.