Smarta hemmet

  • Tile är en liten Bluetooth-tracker som ska hjälpa dig att hålla reda på nycklarna eller luren.

  • Det verkar som om Tomtom har svaret på vad som är nästa steg för stegräknarna.

  • Laurastar slår på stort under IFA och lanserar världens första uppkopplade strykjärn. Och nej, vi hajar inte heller poängen.

Q&A

Läsarfrågor till Mobils redaktion - V.11

Dags igen för några av era läsarfrågor, denna gång bland annat med Swedbankproblem, Note 5 och tidningsfrågor.

Publicerad:

18 mar 2016 - 14:01

Uppdaterad:

18 mar 2016 - 14:01

Det är inte alla frågor som luftas under någon av våra läsarchattar. En hel del frågor kommer såklart in via andra vägar. För att ni läsare ska få ta del av andras funderingar och därmed kanske få svar på något ni själva undrar samlar vi era läsarfrågor med jämna mellanrum. Här är några av den senaste tidens frågor och svar.

Note 5

När kommer vi veta att Note 5 kommer till Sverige.
John

Svar
Gissningsvis hade den redan varit släppt nu om Samsung hade tänkt ta hit den tyvärr.
Daniel Hessel

OCR med Z5
Jag skulle vilja berätta om ett problem som jag har med min Sony Xperia Z5.
När jag ska betala räkningar med mobilen i Swedbanks app så kan man ju scanna ocr-nummer och post/bankgiro. Detta får jag nästan inte att fungera alls med kameran i Z5. En av 14 räkningar kunde jag scanna. Har haft en massa olika mobiler och det är bara denna som haft detta problem. Vet att min Z3 också var kinkig med detta men inte så här dåligt.
Jag lånade sambons Galaxy S4 och då funkade det elegant.
Är det bara jag som haft detta problem eller finns det fler?
Tilläggas skall att kameran i övrigt fungerar mycket bra.
Mikael 

Svar
Jag har alltid haft lite problem med Swedbank-appen och skanning av nummer, oavsett mobil. Enligt min erfarenhet behöver den riktigt mycket ljus, helst dagsljus. Sen är det så att Z5 har en rätt vidvinklig kamera som inte är helt skarp i kanterna, så man kanske behöver hålla den på längre avstånd?
Elias Nordling

FM-radio
Hur har dom täkt sig för oss som är hörselskadade
Om vi vill lyssna på radio måste vi ha en antenn den sitter ju i hörluren!
För inte tala om dom som är synskadade dom har ju bara radion för att lyssna på det dom vi
Gert

Svar
Anledningen till att antennen sitter i headsetet är rent fysisk, du behöver en längre antenn än vad som får plats i en mobiltelefon för att kunna ta emot radiovågor på FM-bandet.
Även om du har headsetet inkopplad som antenn kan du få ut ljudet i mobilens högtalare.
Elias Nordling

Mottagning
Hej och tack för bra test av mobiltelefoner, Maj 2015.
Står i begrepp att köpa telefon och kan med hjälp av din sammanställning välja, bra det.
MEN jag saknar en, för mig och andra glesbygdsbor, mycket viktig test: kontaktkänslighet vid telefonering. Det är ju trots allt en telefon vi talar om?
Jag har  inte sett någon sådan test, finns det sådan är jag väldigt tacksam för upplysning om den.
Att stå ute i "busken", dvs i områden med svag signal/täckning med en telefon som har dålig känslighet kan vara förödande.
Detta kan tyckas vara ointressant om man står på Stureplan i Stockholm, för oss är det viktigare än att den är snygg att titta på.
Enligt tidningen Ny Teknik är teknisk lösning av antennplacering mm väsentlig för kontaktbarheten.
Där framgår även att hur man håller telefonen har betydelse, men det får man ju bortse från vid test. 
Om då inte antennen är så idiotiskt placerad så den skärmas av vid normal användning av enheten!
Jag tror mig veta att det inte får vara hur stark utsignal som helst från telefonen, men det gör ju den tekniska lösningen för kontaktbarhet ännu viktigare.
Jag ser fram mot en test och redovisning av detta!

Svar
Svaret är att så länge man inte har kontroll över sändaren är det omöjligt att avgöra vad som är mobilantennens mottagningsförmåga och variationer i radiostyrkan. Som exempel kan jag ge att jag experimenterat med att mäta signalstyrkan här på mitt skrivbord. Om jag flyttade runt mobilen lite på bordet varierade signalstyrkan med en faktor tio, den svagaste signalen var en tiondel av den starkaste, inom ett par centimeter. Även om mobilen ligger helt still varierar signalstyrkan med en faktor tre. Det beror helt och hållet på variationer i signalen från basstationen, och eventuella skillnader i mobilens mottagning blir omöjliga att skilja från dessa.
Vi undersöker möjligheten att göra jämförande tester av mottagningen i en radiokammare med professionell utrustning, och hoppas kunna presentera något så småningom. 
Elias Nordling

Sonys utveckling
Utvecklar SONY sina mobiltelefoner i sin fabrik i Lund eller sker detta i Japan?
Hans

Svar
Svaret är både och, olika delar utvecklas på olika ställen. Produktionen sker dock i Kina.
Elias Nordling

Utgivningsdag
Jag har börjat att prenumerera på Er tidning men mitt första nummer blir först i april.
Jag undrar när mars-numret kommer ut så jag kan köpa den i butik.

Svar
Nummer 3 finns i butik 1 mars. Här hittar du din närmsta återförsäljare. 
Erik Mörner

Senaste Apple-testet

Färskaste Android-testet

Senaste Windows-testet

Spännande tillbehör

Senaste Samsung-testet

Senaste Sony-testet

Ios - senaste testet

Nya surfplattor

Heta armband och klockor

Senaste telefon-testet

 
  • Snabbare?

    En ny funktion i Google Photos gör att man delar bilder direkt till personer istället för via tjänster som tidigare. Dessutom har den automatiska ”filmskaparen” fått en uppdatering.

    23 sep 2016 - 12:00
  • Hemligt?

    En konceptmobil utan traditionella knappar försvann lika snabbt som den dök upp. Men en video på konceptet hade hunnit hitta nya hem innan dess.

    23 sep 2016 - 10:00
  • Bäst när det gäller

    Vilken mobil har egentligen bäst batteritid? Vi har gått på djupet med frågan och jämför nio toppmodeller. Samtidigt svarar vi på vilken av dem som räcker längst när du spelar Pokemon Go.

    23 sep 2016 - 09:44

Mest kommenterat

Hetaste apparna

Sidor

Tipsa Mobil

Vi vill ha en kontinuerlig dialog med dig som besöker mobil.se.

Skicka gärna ett mail om du har ett hett tips eller nåt spännande att berätta.

Om Mobil

Mobil är Sveriges ledande tidning och sajt inom området mobil kommunikation. 

Tidningen och sajten riktar sig till dig som skall köpa nya mobila prylar eller tjänster och dig som vill hålla koll på vad som händer i den mobila världen eller som jobbar inom mobilbranschen.

Mer om Mobil här.

Vi är Mobil

Kontakta Mobils redaktion.

Du hittar vår kontaktinformation här.

Mobils nyhetsbrev

Vårt dagliga nyhetsbrev håller dig uppdaterad om vad som händer i mobilbranschen.

Registrera dig här!