Återinför varumärket

Lenovo börjar använda Motorola igen

Efter att ha omsorgsfullt fasat ut namnet Motorola till förmån för sitt eget gör nu Lenovo en kovändning.

Publicerad Uppdaterad

Lenovo köpte anrika Motorolas mobiltillverkning av Google 2014. Sedan dess har man omsorgsfullt fasat ut namnet Motorola till förmån för sitt eget, och i dag återstår bara en produktserie mobiler under det förkortade namnet Moto, med den välkända Motorolaloggan som symbol.

I en tid när varumärkesnostalgi verkar gå hem, TCL har tagit sig an Blackberry och HMD Global har inte bara återupplivat Nokia som mobilmärke utan dessutom 3310, verkar Lenovo nu ha drabbats av ruelse över detta. Säkert spelar det också in att mobilverksamheten gjorde ett dåligt resultat förra året, och att man då insett att Lenovo kanske inte var så starkt varumärke på mobilområdet som man trott.

Så nu gör företaget helt om och meddelar till Cnet att man i stället fokuserar på varumärket Motorola. I bland annat Kina kommer inte bara Moto-serien att vara märkt med Motorola, utan även andra Lenovomobiler, inklusive lågprismärket Zuk. I stället är det alltså namnen Lenovo och Zuk som ska fasas ut från mobiltelefonerna.

Hur det blir med andra länder framgick inte, men troligen satsar man på Motorola i de flesta länder där det varit ett starkt varumärke, inklusive Sverige.

Källa