• Mobilen är vår tids viktigaste ägodel. Enligt studien ”Svenskarna och internet 2016” spenderar den genomsnittliga svensken nio timmar i veckan med att surfa med mobilen. Trenden är tydlig, vi använder mobilen oftare och dess betydelse ökar.

Nu får Samsung hårdare konkurrens

LG satsar på ökad OLED-produktion

LG vill ha en större bit av kakan när det kommer till OLED-skärmar för mindre enheter, och gör nu en storsatsning för att ta upp kampen med lokala konkurrenten Samsung.

Publicerad:

31 maj 2017 - 10:09

Uppdaterad:

31 maj 2017 - 10:09

3,5 miljarder dollar, eller motsvarande cirka 31 miljarder kronor, är ingen liten summa pengar. Men det är precis vad den koreanska elektronikjätten LG nu planerar att satsa på tillverkning av mindre OLED-paneler. I dagsläget har Samsung näst intill monopol på den marknaden, och givetvis vill LG in och sno åt sig lite av landsmännens domäner. Och pengarna går bland annat till en ny fabrik. 

Ny fabrik igång 2018

Enligt uppgifter till sydkoreanska medier är LG:s ambition att ha den nya fabriken igång till andra kvartalet 2018. Men utöver det så ska man också förbättra produktionenskapaciteten vid de två befintliga anläggningar där man redan i dag tillverkar OLED-paneler. Den totala produktionskapaciteten förväntas landa på 120 000 skärmar per månad. Det innebär att man även efter satsningen ligger långt bakom Samsung, som har en kapacitet på nästan det dubbla. 

Även Samsung vill utöka

Samsung, som redan idag har en marknadsandel på nästan 95 procent på området, går dock också i expansionsplaner. En utbyggnad av de befintliga produktionsfaciliteterna sägs vara under utvärdering, då man vill behålla sin starka position på marknaden. 

.

.

 

.