"Mobilförsäljningen inte krisdrabbad"

Krisen har inte drabbat mobilförsäljningen - åtminstone inte i Sverige. Mobiltelebranschens organisation MTB presenterar statistik som visar att svenskarna fortsätter köpa mobiltelefoner i samma utsträckning som 2008. "Två tredjedelar av telefonerna som säljs i Sverige är numera 3G-telefoner", berättar MTB:s Mats Holme.

Publicerad Uppdaterad

Det är sammanställningen av leveranser till återförsäljarna för det första kvartalet som får MTB att dra slutsatsen att svenskarna fortsätter köpa telefoner i samma utsträckning som förra året.

- Vi har även tittat på statistiken från GfK, som visar att även enskilda butiker fortsätter sälja i samma utsträckning som första kvartalet förra året, säger Mats Holme.

MTB går aldrig ut med exakta siffror för enskilda kvartal, men prognosen från MTB utifrån första kvartalet är att mobilförsäljningen under 2009 hamnar på 3,1 miljoner sålda telefoner i Sverige - vilket är samma siffra som den för försäljningen under 2008.

Telefoner med turbo-3g står för cirka 40 procent av försäljningen. Försäljingen av telefoner som klassas som smartphones ligger oförändrat kvar på 12 procent. Att den inte ökar menar Mats Holme beror på att telefoner som inte har avancerade operativsystem också kan allt mer.

- En icke-smartphone utrustas numera med väldigt mycket funktioner, och det verkar räcka för de flesta.