Krönika

Nokia: Vad är värdet av ett namn?

På söndag lanseras det nya Nokia-smartphones igen. Eller i alla fall smartphones med Nokias namn på dem.

Publicerad:

24 feb 2017 - 16:40

Uppdaterad:

24 feb 2017 - 17:02

På söndag lanseras det nya Nokiamobiler. Fast Nokia har inte gjort mobiltelefoner sedan Microsoft tog över företagets mobiltillverkning för drygt tre år sedan. Det är inte Nokia som gör mobilerna den här gången heller.

HMD är ett nystartat företag med huvudkontor i Helsingfors, som har förvärvat rätten till att göra mobiltelefoner med namnet Nokia. Dels genom att teckna licensavtal med Nokia för att göra smartphones med deras namn (i försäljningen av Nokias mobilverksamhet till Microsoft ingick att Nokia inte fick tillverka mobiler i eget namn under två års tid, och den tiden har nu löpt ut), dels genom att köpa den kvarvarande verksamheten för feature-phones som Microsoft fortfarande drev under namnet Nokia, och som ännu har en väsentlig marknadsandel i utvecklingsländer.

Intresset för de nya Nokiamobilerna har varit stort, och vi har haft läsare som hört av sig och undrat var man kan köpa mobilerna, detta alltså innan vi ens vet hur de ser ut och vilka specifikationer de har. Det är inte utan att jag undrar lite varför.

Visst, att vi svenskar är varumärkeslojala vet jag ju, och många har fortfarande positiva minnen av sina Nokiamobiler, men kontinuiteten bakåt här är ju nästan obefintlig. Jo, HMD finns i samma stad som Nokia, och har säkerligen ett gäng före detta Nokiaansällda på sina rullor, jag har svårt att föreställa mig att man får tag på erfarna mobildesigners och ingenjörer i Finland som INTE jobbat på Nokia. Men förutom för feature phones har man inte någon avdelning som man ärvt från Nokia.

Många minns Nokias kvalitetsbyggen, men produktionen av HMD:s Nokiatelefoner sker inte i gamla Nokiafabriker utan hos kinesiska Foxconn. Inget ont i det, Foxconn tillverkar även Iphone, och alla mobiltillverkares produktion sker i dag på ungefär samma sätt. Men det finns ingen anledning att de nya mobilernas Nokiastämpel ska göra att de på något sätt utmärker sig i kvalitet, här måste HMD bevisa sitt värde på egna meriter.

Det kan ju förstås vara så enkelt som att folk vill visa sitt stöd till att vi får mer nordisk mobiltillverkning (eller ja, nordisk mobildesign i alla fall) igen, men det stödet verkar i så fall inte ha sträckt sig till danska Lumigon eller svenska Dahl som försökt sig på ungefär samma affärsidé, minus varumärket Nokia. Dessutom gäller det inte bara svenskar. HMD:s första Nokiasmartphone, en rätt obemärkt budgetmobil som bara sålts i Kina, har sålts slut lika snabbt som HMD kunnat tillverka den.

Jag har inget som helst negativt att säga om HMD. Att starta mobildesign i Finland där det finns gott om tillgänglig kompetens inom området efter Microsofts avveckling av smartphonetillverkningen är en bra idé, och att köpa varumärket Nokia för att väcka uppmärksamhet och överbrygga den besvärliga fasen när man ska etablera ett rykte är smart. Det verkar också som man har en uttänkt plan för att dra maximalt på uppmärksamheten, med återuppväckta varumärken som N-serien och 3310.

Det påminner på sitt sätt om Oneplus effektiva PR-kampanj med teasers och en mobiltelefon med topprestanda till budgetpris, men bara utvalda fick köpa den. Det hjälpte Oneplus att etablera sig, men givetvis hade det inte gått om man inte samtidigt hade kunnat leverera kvalitetsprodukter.

Detsamma gäller förstås HMD som fortfarande har att visa vad de kan. Jag ser verkligen fram emot att få hålla i mobiltelefoner från en ny nordisk mobiltillverkare på söndag, och att intervjua företagets Skandinavienchef Ossi Korpela om företagets planer för Sverige. Tills dess har de ett märkligt stort antal Nokiafans som uppenbarligen tycker att själva namnet Nokia räcker för att fatta ett köpbeslut.

.

.

 

.