Kommentar:

Äntligen Hanashi

Publicerad Uppdaterad

Sony Ericsson har haft ett forskningsprojekt I flera år nu, med namnet Hanashi. I grunden är det ett program som använder ditt mobilnummer till att bygga upp en identitet i ett slags chatt-program.

Tanken med Hanashi är dock inte bara chatt. Visst, det kan användas för att skicka gratis textmeddelanden. Men om man har något surfpaket så kan man skicka mer än bara gratis text och bild. Du kan även skicka ljud och hela musikfiler, om du har en skön mp3:a du vill dela med dig av.

En kul sak är också att du ser position på dina Hanashi-kontakter, om de ställt in så att du får se det.

Hanashi-kontakter förresten. Sony Ericsson har även lagt in stöd för Facebook-chatt, så att du kan ansluta valfria Facebook-kompisar till kontaktlistan.

Du får inget särskilt login för Hanashi, utan det är ditt mobilnummer på sim-kortet som utgör din kontakt-identitet. Du kan sedan lägga in bild, namn och annat som ska visas, men om du exempelvis byter mobil så hittar Hanashi dina kontoinställningar, gamla kontakter med mera.

Det här är i grunden samma lösning som finns på populära appar som Viver och Whatsapp. Whatsapp är också ett chattliknande program där man inte behöver logga in, utan den använder ditt konto.

Hanashi följer dock med i nya Sony Ericsson Arc, och jag skulle önska att Sony Ericsson tog det här ett steg längre. Om man ska börja använda programmet behöver man ju kunna nå alla sina kompisar, inte bara vissa. Så Sony Ericsson, ta steget fullt ut och släpp även en Iphone-app med Hanashi.

Dessutom: Okej för att man kan skicka textmeddelanden, bilder och musik, det är jättebra. Men om man också skulle kunna koppla upp ett ip-samtal via Hanashi skulle man få ännu mer glädje av kontaktlistan. Det är ju så vi kommer vilja använda våra mobiler i framtiden, lätt kommunicera med alla i vår kontaktlista på alla möjliga vis.

Hanashi är i grunden en bra app, men om Sony Ericsson skulle ta steget fullt ut så skulle det kunna bli både till glädje för kunderna, och kanske också lite av en PR-framgång.