Omfattande uppdatering

Nu blir Facebook mer likt Snapchat

Facebook kopierar i princip Snapchat rakt av med sin senaste uppdatering.

Facebook fortsätter sin ohämmade kopiering av flera av Snapchats funktioner när man nu rullar ut en av det sociala nätverkets mest omfattande uppdateringar någonsin.

Publicerad Uppdaterad

Med start idag börjar Facebook rulla ut uppdateringar av sin huvud-app till både iOS- och Android-användare i hela världen. Och det är ingen liten uppdatering det handlar om, utan en av de mer omvälvande i appens historia. 
Facebook har sedan lång tid tillbaka visat att man mer än gärna kopierar flera av de funktioner som finns hos konkurrenten Snapchat, en tjänst som lyckats locka ett yngre klientel som Facebook länge sneglat avundsjukt på. Efter att man misslyckats med att köpa Snapchat har man bit för bit kopierat konceptet och rullat ut liknande funktioner i sina andra tjänster Instagram, Whatsapp och Messenger. Men nu är det alltså dags för Facebooks huvud-app att Snapchatifieras. 

Fungerar precis som stories i Instagram
Stories-funktionen är det mest iögonfallande tillskottet till Facebook-appen. Eftersom man testat funktionen i ett antal länder sedan tidigt i vintras, så kommer den inte som någon överraskning. Den som testat stories i Instagram-appen vet exakt vad det handlar om, det vill säga sammanfattningar som huserar i toppen av nyhetsflödet under 24 timmar och som kan innehålla både vidoklipp och bilder samt diverse grafiska effekter och filter. Även i Facebooks huvud-app har man förlagt stories-flödet till toppdelen av skärmen. Facebook medger även att man delar sina stories direkt på sin tidslinje eller till utvalda personer genom den nya funktionen ”Direct”. 

Enkelt att skapa en story
För att skapa en story sveper man bara höger i nyhetsflödet eller trycker på kamerasymbolen i det övre vänstra hörnet av mobil-appen. Därefter kan man välja att dela sin story med antingen samtliga kontakter på nätverket eller enbart med några utvalda vänner. Väljer man att dela med sig till alla så dyker storyn upp i topp i appens nyhetsflöde. Rankningen av stories beror på hur nära vän Facebook bedömer att man är med den som publicerat en story. Väljer man i stället ut några specifika personer att dela sin story med så hamnar den i den nya meddelande-avdelningen Direct, som också den påminner mycket om hur direktmeddelanden ser ut på Instagram.