Bäva månde alla millnenials

Nu ska Snapchat bli enklare att använda

Snapchats moderbolag Snaps aktie rasar igen. Detta efter en delårsrapport som kallats för ”en katastrof”. Det är framför allt användartilväxten som inte motsvarat förväntningarna. Men nu ska appen göras mer lättanvänd för att locka fler.

Publicerad:

8 nov 2017 - 07:59

Uppdaterad:

8 nov 2017 - 07:59

Du har säkert hört det från flera håll. Kanske – lite beroende på hur gammal du är – har du upplevt det själv. Vi snackar om Snapchat-frustration. ”Vad är det här?”, ”Vad ska det här vara bra för?”, ”Vad tillför den här appen?” och framför allt ”Hur f-n gör man?” är några av de i särklass vanligaste frågeställningarna bland nya användare. Det råder inget tvivel om att Snapchat är svårt att förstå sig på jämfört med andra meddelande-appar. Och det var förvisso precis den saken som en gång i tiden var framgångsreceptet för Snapchat. Här orkade inga gamla, tröga användare (läs: föräldrar) hänga och förstöra stämningen. Det här var det nya. Kidsens app. Men det stora sociala nätverken och andra meddelande-appar började snegla på Snapchat och efterhand rätt och slätt stjäla flera av de framgångsrika koncept den bygger på, inte minst Stories. Samtidigt har Snapchat fått det allt svårare med användartillväxten. 

Gör inga pengar

Och inte nog med att man användarna inte strömmar till som förr. De genererar inga större summor pengar med sina besök heller. En Snapchatanvändare genererar motsvarande 9,85 kronor per besök. Det kan jämföras med att Facebook drar in strax under 65 kronor per besök. Börsen är förstås inte nådig och Snaps aktie har fallit som en sten tre gånger i rad sedan introduktionen för åtta månader sedan. Totalt har den droppat 34 procent sedan dess. Någonting måste med andra ord göras, och vd:n Evan Spiegel lovar nu att ge appen en rejäl omdesign. ”Vi har hört att Snapchat är svår att förstå sig på och för svår att använda” säger han till Financial Times. Han säger också att det finns en hel del risker förenat med en omfattande omdesign. ”Det kan störa våra affärer kortsiktigt”, medger han. Samtidigt lovar Spiegel att man kommer att se över möjligheterna att tjäna pengar på att skapa populärt innehåll. ”Vi har försummat de som skapar Stories för den bredare Snapchat-publiken” säger han och lovar att även tillhandahålla nya verktyg för att tjäna pengar på sitt innehåll framöver. Är Snapchat en radikalt förändrad app 2018? Och hur kommer det att tas emot? Det återstår att se.  

.

.

408180951112_10155698385186113
 

.