Omänskliga arbetsförhållanden vid mobiltillverkning

Billiga mobiltelefoner har sitt pris. En undersökning som Swedwatch, Fair Trade Center och Svenska Kyrkan gjort visar hur fabriksarbetare i Filippinerna och Kina tvingas arbeta omänskliga övertidstimmar och hantera kemikalier utan skyddsutrustning. Försök från arbetarnas sida att organisera sig för att förbättra villkoren slås ned. Fabrikerna är underleverantörer till de stora mobiltillverkarna.

Publicerad Uppdaterad

Swedwatch och Fair Trade Center har undersökt arbetsförhållanden i sex fabriker i Kina och Filippinerna, som tillverkar komponenter åt Nokia, Samsung, Motorola, LG, Sony Ericsson och Apples Iphone. De fann att förhållandena på flera punkter stred mot såväl nationella lagar som internationella konventioner och mobiltillverkarnas egna etiska uppförandekoder för underleverantörer.

- Unga kvinnor betalar ett högt pris för de mobiltelefoner som vi använder och de har inga eller få möjligheter att påverka sin situation på grund av att fria fackföreningar ofta är förbjudna på fabrikerna, säger Sara Nordbrand, researcher på SwedWatch.

Majoriteten av de som tillverkar mobilerna som köps i Sverige är unga kvinnor i åldern 16 till 30 år. Enligt undersökningen arbetar de anställda på de undersökta fabrikerna ofta tio till tolv timmar per dag, sex-sju dagar i veckan. De långa arbetspassen beror i stor utsträckning på att arbetarna tvingas att arbeta långa övertidspass på grund av att minimilönen som betalas ut är för låg för att täcka ens basbehoven.

- De låga lönerna är en viktig delförklaring till de andra problemen. Mobiltillverkarna hänvisar ofta till att arbetarna får lagstiftad minimilön, men vi ser att det beloppet inte räcker, säger Sara Nordbrand.

Swedwatch rapporterar att en del av arbetarna somnar och gör fel på grund av utmattning, och straffas med löneavdrag som minskar lönen ytterligare. Den höga arbetstakten gör att många inte hinner sätta på sig någon skyddsutrustning trots att de hanterar hälsovådliga kemikalier.

Rapportförfattarna har låtit både fabriksägarna och mobiltillverkarna läsa och kommentera resultatet. Av de senare har endast Nokia och Motorola svarar. Nokia bestrider rapportens resultat medan Motorola i stort sett bekräftar att de kommit fram till samma sak i egna undersökningar.

Sara Nordbrand anser inte att mobiltillverkarna utnyttjar sin beställarmakt fullt ut för att förbättra förhållandena. De flesta tillverkare har etiska regler och gör egna stickprovskontroller, men bara på första fabriksnivån. Under den finns det underleverantörer där förhållandena är sämre.

- En del fabriksägare svarar också att man ställer orimliga krav på dem. Ena dagen kommer en miljöchef från mobiltillverkaren och kräver åtgärder för bättre arbetsmiljö, andra dagen kommer en ekonomichef och hotar med att flytta beställningen till någon annan om inte priset är tillräckligt lågt. Tillverkarna borde analysera vad de ger för signaler, anser Sara Nordbrand.

Mobiltillverkarna upplever å sin sida frustration över att behöva agera polis och kontrollmyndighet. Därför anser rapportförfattarna att den viktigaste åtgärden är att ge arbetarna själva möjlighet att påverka förhållandena och organisera sig fackligt.

- På Filippinerna finns det en del fabriker där facklig verksamhet är tillåten, och där ser man också att förhållandena är bättre, berättar Sara Nordbrand.

Däremot ser Sara Nordbrand inte så mycket man kan göra som konsument för att förändra förhållandena.

- När det gäller livsmedel eller kläder kan vi välja ekologiskt och rättvisemärkt, men på elektroniksidan är det väldigt svårt. Nokia har sin Evolve-telefon, men den tar inte hänsyn till fabriksförhållandena. Vi vet att det finns en stark konsumentgrupp som är beredd att betala mer för etisk tillverkning, så det är märkligt att mobiltillverkarna inte satsar på dem.

Ladda ner hela rapporten som PDF här.