Besök i mobilverkstaden

Reportage: Så blir trasig mobil som ny

Jonas Halling är butikschef hos Mumien, en mobilverkstad som finns i Stockholm, Göteborg och Jönköping.

Mobiler går ibland sönder som följd av en olycka, men vad kan du göra då? Vi har besökt mobilverkstaden som fixar din lur eller platta.

Publicerad Uppdaterad

Om du råkar tappa din telefon i backen så att skärmen går sönder kan du inte direkt hävda fabrikationsfel och få luren utbytt på garantin, utan du får själv se till att telefonen repareras. Förhoppningsvis har du en försäkring som täcker det, den vanliga hemförsäkringen med drulletilllägg brukar räcka, men vart vänder du dig egentligen?

Vi gjorde hembesök hos Mumien, en mobilverkstad i Stockholm som under tio års tid jobbat med att reparera telefoner. De har funnits i huvudstaden i ungefär fyra år nu, men som helhet fyller företaget tio år då de haft sin butik i Göteborg sedan 2003. Utöver de två finns det också en verkstad i Jönköping. Just butiken i Stockholm är av »hål i väggen«-typ och således väldigt liten.

– Just här kör vi mest drop-in-kunder där vi försöker ha som mål att laga telefonen eller plattan medan kunden väntar eller under dagen, berättar butikschef Jonas Halling. Storleken på lokalen gör att vi inte har några egentliga postmöjligheter utom i specialfall och det är bara enstaka försäkringsärenden som kommer hit. Annars har vi delat upp det så att Jönköpingsbutiken tar emot försäkringsärendena medan Göteborgsbutiken tar emot de ordrar som lagts via företagets hemsida.

Större delen av butiken upptas av väntrum och kassa för kunder (givetvis med Mobils tidningar som tillgänglig lektyr under väntetiden) medan ett mindre rum innanför kassan utgör verkstaden. Väggen bakom arbetsbänken täcks av plastbackar med reservdelar och intill står en bokhylla med telefoner ordnade efter vilken reparationsstatus det är på dem.

Olika tillverkare beroende på plats  

Något som blir uppenbart ganska fort är att en överhängande mängd av telefonerna och samtliga surfplattor kommer från Apple. Enligt Jonas Hallberg beror det dels på Apple själva, dels på den geografiska platsen.

Stockholm är väldigt Appledominerat, även om bland annat Samsung kommer starkt. Ute i landet ser det lite annorlunda ut och Jönköpingsbutiken har till exempel hand om mer traditionella märken som Nokia eller Sony. Samtidigt har Apple inställningen att ingen får utföra reparationer av deras prylar och att alla trasiga enheter ska bytas ut mot en ny. Det gör att det inte finns någon officiell reparationsverkstad för Apple som det gör för vissa andra märken. Samtidigt betyder ju en utbytesenhet att kunden förlorar all information på telefonen.

Just att inte förlora informationen som finns på telefonen är en viktig del i Mumiens affärsidé. Många verkstäder installerar om mjukvaran eller nollställer enheten helt vid reparation och då är det upp till kunden att ha en backup av alla foton och kontakter som finns i telefonen. Hos Mumien får du istället bara den trasiga delen bytt utan att resten av telefonen påverkas. Men då uppstår ju frågan om de inte blir nyfikna på innehållet i kundernas telefoner?

Nej, dels för att vi inte har något intresse av att se vad som finns på telefonen och dels för att vi vill bli färdiga med reparationen så snabbt som möjligt. Då finns det ingen anledning att snoka.

Lättare och svårare än förr

Vad är det då som går sönder oftast i en telefon? Sprucken skärm och, för de telefoner som har en baksida av glas, sprucken baksida är absolut vanligast. Efter det följer rena förslitningsskador där hemknappar, strömknappar och bottenkontakter behöver bytas. 

Utöver skärmen är det bottenkontakten som är vanligast, särskilt hos de telefoner som använder mikro-usb för laddning. De kontakterna är ofta lödda direkt på kretskortet och då blir de mycket ömtåligare än andra typer av kontakter.

När det handlar om reparationer är det både lättare och svårare att utföra dem jämfört med tiden innan de smarta telefonerna kom. Det som byts idag är de lösa delarna så att säga, som skärmen, kameror, mikrofoner och liknande, och den delen av reparationen har förenklats avsevärt.

– Vi slipper många steg i reparationen, exempelvis är en Iphone 5 betydligt enklare att laga än en Iphone 4. Samtidigt var det billigare förr då vi kunde byta ut betydligt fler delar än idag. Skärmen på en smartphone är oftast inte bara glaset, utan touch-sensorn och själva skärmen sitter oftast integrerat i samma del. Så om du spräcker glaset måste vi byta hela skärmpaketet. Samtidigt tålde telefonerna betydligt mer förr. Jag vet inte hur många historier jag hört där luren överlevt en runda i tvättmaskinen utan problem, det var bara att byta batteriet och köra vidare, säger Jonas Halling.

Enlig Jonas Halling är det även ganska vanligt med telefoner som helt enkelt inte går att reparera.

– Vi får ett eller två ärenden per dag som helt enkelt inte går att laga. Vi tar alltid in telefonen och undersöker den, men är det en vattenskada eller att telefonen åkt på en rejäl smäll så att kretskortet skadats är det inte mycket vi kan göra åt saken. Att byta ett sådant gör att du förlorar dina data på telefonen och det kostar ungefär lika mycket som att köpa en ny telefon. Sen finns det ju alltid historier där telefonen klarat ett fall från sjunde våningen med enbart några repor, men det tillhör inte vanligheterna, säger Jonas Halling.

Utöver krossat glas borde väl fall göra att skalen, särskilt hos metalltelefoner, bucklas?

– Det händer och i vissa fall gör bucklan att det bildas tryck mot känsliga delar av telefonen och skalet måste bytas. Ett sådant jobb är ofta ett riktigt hästjobb, särskilt hos surfplattor eftersom skalet inte är på långa vägar lika lätt att byta som skärmen, säger Jonas Halling.

Bland de sedvanliga verktygen på arbetsbänken syns även ett par metallplektrum. Det har inget med det musikaliska att göra, utan de funkar riktigt bra för att lossa exempelvis en ram från skärmglaset. Det finns specialverktyg för det, men de vi testat var av plast och gick sönder alldeles för ofta. Plektrumet håller och till skillnad från en skruvmejsel är det mindre risk för repor.

När vi besöker Mumien är det bara några dagar sedan Samsungs flaggskepp Galaxy s4 har nått butikerna. Hur lång tid tar det egentligen innan reservdelar till en splitterny telefon dyker upp?

– Det går ganska fort. Vi har inte hunnit ta in några delar till s4 än, men det finns om efterfrågan skulle uppstå. Samtidigt är reservdelar alltid svindyra precis i början, men de faller snabbt i pris, säger Jonas Halling. 

Men borde det inte i vissa fall gå att använda samma delar som till föregående modell? Exempelvis samma skärm till Iphone och Iphone 4s som ändå ser likadana ut?

– Tyvärr gör det inte det. Även om Apple inte vill kännas vid reparationer så gör de tillräckligt många små förändringar för att delarna inte ska passa med varandra från generation till generation. Hos andra tillverkare blir det ännu svårare eftersom telefonerna skiljer sig betydligt mer, säger Jonas.

Han visar ett par telefoner från olika märken och hur det ser ut när de byter de olika delarna och det ser riktigt enkelt ut. Frågan är då om inte kunderna själva skulle kunna göra många av reparationerna själva.

– Vissa steg är väldigt enkla och om man bara är försiktig och kollar på någon referensvideo på Youtube är det ganska enkelt att göra bytena själv. Däremot gäller det att vara försiktig så att du inte river av en kretskabel eller liknande, för då blir det väldigt mycket dyrare än vad det var tänkt från början. Helst hade jag ju bara velat sälja reservdelar till folk så att de fick reparera själva, men så ser det inte ut idag och kunderna får även en garanti när de gjort en reparation här.

Vanligt med piratdelar

Jämfört med vissa mindre verkstäder kan vissa av reparationerna verka ganska dyra hos Mumien. Något som förklaras med att de enbart använder originaldelar.

Om någon mindre seriös aktör säljer en ny skärm till Iphone för femhundra så är det antagligen för bra för att vara sant för det är mindre än inköpspriset på en originaldel. Med största sannolikhet handlar det om piratdelar där kvaliteten kan vara riktigt varierande. Vissa delar fungerar utan problem, andra går sönder igen efter någon månad eller så fungerar peksensorn dåligt på vissa delar av skärmen. 

När det gäller mobildelar till alla tillverkare är det svårt att hitta leverantörer som faktiskt levererar det de påstår. Det gäller alla modeller, men särskilt Apples prylar eftersom Apple själva inte vill kännas vid reparationer eller reservdelar.

– Vi vill kunna stå för det vi gör och ge kunden det de betalar för, men det är tyvärr jättevanligt med piratdelar. Vi har fått jaga runt en hel del för att hitta leverantörer som vi känner att vi kan lita på och inte ens då kan vi vara helt säkra. Det finns alltid folk som vill fuska, så lite svinn får man räkna med. Men när vi märker att det inte är originaldelar som vi fått in så kasserar vi dem. Vi stoppar aldrig in piratdelarna i en telefon som ska repareras, säger Jonas Halling.

Vid ett av borden ligger något som närmast kan beskrivas som en silverfärgad ballong med metallbleck på. Närmare inspektion visar att det är ett batteri till en Iphone 3GS som svällt upp. Historierna om uppsvällda batterier dyker upp lite varstans och enligt Apple är det något som är fullt normalt när en telefon och dess batteri blir gammalt. Jonas Halling är dock skeptisk till förklaringen.

– Jag är ingen expert på batterier, men jag har bara sett det där fenomenet hos Iphone. Just det där batteriet hade tryckt ut både baksidan och skärmglaset från den övriga ramen. Exakt vad det beror på eller hur det egentligen fungerar vet jag inte, men just den här typen av problem har jag bara sett hos Iphone och jag gissar att det helt enkelt är för att du ska köpa en ny lur när din befintliga blir gammal. Samtidigt ska det sägas att alla batterier hos äldre Iphones inte expanderar och svullnar upp. Då trenden de senaste åren hos andra tillverkare går mot fabriksmonterade batterier som användaren inte kan byta själv kan vi kanske börja se liknande defekter hos äldre mobiler av andra märken snart.

Förutsatt att ditt fel inte går som försäkringsärende, och att du faktiskt har en försäkring, vad kostar det egentligen att få olika delar hos en mobil eller surfplatta utbytt hos Mumien? Här är några vanliga exempel:

Byte av skärm, Iphone 4: 990 kr

Byte av batteri, Iphone 4: 390 kr

Byte av laddkontakt, Iphone 4: 465 kr

Byte av skärm, Iphone 5: 2 390 kr

Byte av skärm, Ipad 3: 1 490 kr

Byte av skärm, HTC One X: 1 190 kr

Byte av skärm, Sony Xperia S: 2 990 kr

Byte av skärm, Nokia Lumia 920: 2 290 kr

Byte av skärm, Samsung Galaxy S3: 1 990 kr

Byte av skärm, Samsung Galaxy Note 2: 2 090 kr