"Vi vill göra något nytt med Honor"

Intervju: Allen Wang, Huawei & Honor

Huawei har knoppat av sig och skapat varumärket Honor. Men vad skiljer de två varumärkena åt egentligen? Vi frågade Huawei själva.

Publicerad Uppdaterad

Huawei och Honor är på många sätt fortfarande samma företag. Därför är det inte speciellt förvånande och ganska bekvämt att Wang Shengli både basar över Honor och fungerar som Europachef för Huawei när vi ska försöka bena ut begreppen.

Honor som varumärke lanserades i Sverige och Europa under förra året och ska ses som ett slags sidomärke i stil med vad Lexus är för Toyota utan att för den delen förneka varandras existens eller koppling till varandra. 

– Vi delar fortfarande samma plattform och mycket av arkitekturen, säger Wang. Givetvis är designen och priset annorlunda och där kommer vi att skilja oss än mer i framtiden. Huawei kommer att gå mer på de högre prislapparna, medan Honor satsar hårt på prisvärde.

Även om Huawei med fjolårets Mate 7 och årets P8 tydligt har siktat mot att ta marknadsandelar från branschens stora drakar och då särskilt i toppsegmentet har Huawei länge varit känt för just sina ganska prisvärda telefoner. Därför känns det ändå lite avigt att ett nytt varumärke kommer från just ett sådant företag.

– Det handlar inte bara om prislappen, menar Wang. Utan även att vi sett att många, särskilt ungas, köpbeteenden förändras med tiden. Nu finns det många som får all sin information online och då har vi valt att skapa Honor som ett nytt varumärke med en ny strategi för att sikta på och bättre kunna marknadsföra oss mot den målgruppen. Samtidigt är det klart att vi vill ha prislappen inom räckhåll för betydligt fler. Men med ett nåbart pris vill vi samtidigt även kunna erbjuda den senaste tekniken.

En av delarna med Honor-satsningen är just den hårda fokuseringen mot online, där varumärket i vissa delar av världen inte ens säljs i butiker. Istället är det webbshoppar som ska vara huvudkanalen för varumärket.

– Vi har inte avsagt oss fysisk handel helt och hållet, berättar Wang. Varumärket i sig är än så länge inte starkt nog för att enbart kunna köras via e-handel. Det kommer att fortsätta vara vår huvudsakliga kanal, men vi utarbetar olika strategier för olika marknader beroende på vad som passar bäst där. Ibland involverar det operatörskanaler eller andra grep som showrooms och liknande. Men huvudfokuset ligger fortfarande på en mer digital publik än med Huawei.

Även om det tydliga målet med Honor är prisvärdhet och en lägre prislapp är det inte nödvändigtvis det som ska vara det som förknippas med varumärket.

– Vi vill kommunicera ut att vi erbjuder något nytt för konsumenterna. Där handlar det inte bara om pris utan även om attraktivt innehåll för den aktuella marknaden och att vi ska kunna erbjuda något nytt och annorlunda. Till exempel kan det handla om de dubbla kamerorna i Honor 6 Plus som inte är något du hittar på alla mobiler idag, den typen av nytt tänk.

I dagsläget har Honor endast hittat till Sverige i begränsad omfattning. Premiärmobilen för den europeiska marknaden Honor 6 (vårt test här) finns på ett starkt begränsat antal webbplatser. Efterföljaren Honor 6 Plus var tilltänkt för Sverige, men efter att de slutgiltiga specifikationerna hade spikats visade det sig att några 4G-band som används i Sverige saknades. Även om telefonen skulle fungera helt normalt i många delar av landet skulle den samtidigt sakna 4G bland annat ute på landsbygden och därför valde man att dra i handbromsen och invänta en senare modell för Sverigelansering.

Samtidigt kan det tyckas att lilla Sverige inte borde tillhöra någon allt för viktig marknad då vi ändå är rätt små. Men precis som moderbolaget Huawei som många andra tillverkare är det den allmänt höga teknikkunskapen hos svenskarna som ses som viktigt och tanken att om det går att slå här så går det att slå på fler ställen i världen.

– Sverige är en väldigt svår marknad att slå sig in på. Där finns det egentligen två starka varumärken som håller i stort sett hela marknaden och att som mindre spelare försöka ta sig in och bryta den trenden är oerhört svårt. Samtidigt finns traditionen med operatörssubventioner, vilket gör att folk helt enkelt vill ha dyra telefoner. Men vi jobbar hårt för att kunna ta oss in med Honor och där handlar det väldigt mycket om att expandera de kanaler som telefonerna säljs via, särskilt då i digitala led men även via operatörer och andra vägar. Dessutom får vi satsa betydligt mer på lokala tjänster för att kunna erbjuda kunderna något mer, tillsammans med ett väldigt attraktivt pris så klart.