Trots miljardförluster

Surface Pro 3 börjar säljas i Sverige

Om några veckor släpper Microsoft sin surfplattehybrid i Sverige.

Publicerad Uppdaterad

Microsofts försök att med egen hårdvara slå sig in på marknaden för surfplattor och bärbara datorer har hittills varit allt annat än en lönsam affär för företaget. Sedan de första Surface Pro-modellerna introducerades 2012 har bolaget förlorat motsvarande närmare 12 miljarder kronor på serien, uppger Computer World.

När 12-tumsenheten Surface Pro 3 introducerades i maj var det även väntat att en mindre variant av surfplattehybriden skulle släppas. Micosoft-vd:n Satya Nadella ryktas ha varit den som i sista stund tryckte på stoppknappen eftersom modellen inte ansågs tillräckligt unik för att kunna stå sig i konkurrensen med andra 7-tumsplattor.

Förlusterna för Surface Pro-enheterna till trots så utökar Microsoft nu försäljningen av det senaste tillskottet i familjen, Surface Pro 3. Med start den 28 augusti kommer den Windows 8.1-utrustade enheten att släppas för försäljning i 25 nya länder - däribland Sverige. Modellen, som finns varianter med lite olika konfiguration, går att förhandsbeställa på Micosofts sajt.

Källa