PR-fiasko

ZTE avbryter Kickstarterkampanj

Efter att ha samlat in mindre än tio procent av det tänkta beloppet för Project Hawkeye skickar ZTE telefonen tillbaka till utvecklingsverkstaden.

Publicerad Uppdaterad

ZTE försökte sig på lite smart publicitet genom att fråga sina användare vilken av flera experimentella telefoner de ville att man skulle satsa på. Sedan spann man vidare på det genom att låta användarna döpa den.

Det hela började gå snett när man lade ut Hawkeye, som den kallades, på Kickstarter, och fler detaljer blev kända. För det första är det rätt provocerande till att börja med när storföretag med djupa kassakistor skyfflar över risken på användarna. För det andra visade sig telefonen när allt kom omkring vara en mellanklassmobil med en ögonstyrningsteknik som påminner om det Samsung experimenterade med för fyra år sedan på Galaxy S4, samt ett medföljande klibbigt mobilfodral.

Kickstarterkampanjen gick katastrofdåligt och ZTE bad än en gång användarna om hjälp genom att fråga dem vilka förbättringar som skulle kunna få dem att nappa på mobilen. Bättre prestanda vann, men det blev svårt att förena med prissättningen och de olika backernivåerna man lagt in.

ZTE har nu bitit i det sura äpplet och stängt ner Kickstarterkampanjen, efter att ha fått in endast 36 000 dollar av målet 500 000 dollar. Telefonen har skickats tillbaka för omdesign, och kanske har vi inte sett det sista av Project Hawkeye ännu, men det skulle inte förvåna oss om ZTE helst vill glömma hela historien och önskar att vi också gjorde det.

Källa